Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Pressgurka

  • 8 oktober 2001

    Någon som har i huvudet hur förhållandet mellan vatten, ättika och socker är? Det var länge sedan jag gjorde det och har därför gömt det./Annette

  • 10 oktober 2001

    Jag gör pressgurkan som min mamma och mormor gör:Gurkan skivas i verkligt TUNNA skivor (en hel gurka). Lägg dem i en skål och strö över lite salt, ca 1 tsk.Lägg dem i tyngd en halvtimme ungefär. Jag använder mig av en liten skärbräda som jag ställer min tunga mortel på.Lagen gör jag av 1 dl vatten och 1 msk ÄTTIKSSYRA (typ Perstorps, använder du dig av ättikssprit ta dubbelt så mycket). 1/2 dl socker och lite vitpepppar och till sista ca 4 msk hackad persilja.Slå lagen över gurkan och låt den stå till sig i minst 1 timme.hälsnannika

  • 15 november 2001

    Jag brukar göra 1,2,3 lag med kryddor1 del ättika2 del socker 3 del vattenkan ju öka socker mängden m man vill

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.