Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Rödlök marinerad i balsamvinäger

  • knyppeltanten 13 april 2011

    Jag var på Nordiska Museet i måndags och där åt jag fisk med en gudomlig rödlök, marinerad i balsamvinäger stod det. Dum som jag var (+ lång kö) så frågade jag inte hur de gjort den. Är det någon i matklubben som har något recept?

  • 7201 13 april 2011

    Medans jag nyss satt och åt så läste jag i Buffé.
    Hittade då detta.......
    Vet inte om det är just detta du letar men kanske ?
    2 rödlökar
    2 msk rå/rörsocker
    2 msk balsamvinäger
    Skala, halvera och skär löken i tunna skivor.
    Stek löken mjuk och glansig i en ½ msk smör
    och en ½ msk olja i en stekpanna.
    Tillsätt sockret och rör tills det lösts upp.
    Häll i balsamvinäger (och krydda ev. med timjan.)
    Låt småkoka ca:3 min.{eat}

  • knyppeltanten 13 april 2011

    Tack, jag ska pröva.

  • irrevirre 13 april 2011

    Låter som ett riktigt gott tillbehör.

  • knyppeltanten 17 april 2011

    Det var inte samma recept som på Nordiska (känns det som i alla fall) men det var ett supergott tillbehör, speciellt när jag råkade blanda det med tsatskiken vi hade till köttet också. Så det här gör jag flera gånger men jag har mailat restaurangen på Nordiska för att kolla om man kan få receptet.

  • The_mama97mia 17 april 2011

    Låter gott som sagt, tror du löken var rå och tunt skivad, eller var den stekt/värmd/kokt?
    Finns några recept på rödlöksmarmelad och dylikt här annars.

  • knyppeltanten 17 april 2011

    Löken var finhackad och mjuk så den måste ha varit stekt eller kokt och såsen var inte tjock utan åt det lösare hållet men inte som vatten.

  • knyppeltanten 18 april 2011

    Vad är det för skillnad på balsamvinäger och balsamico? De använde balsamico på Nordiska.

  • EidAn01 18 april 2011

    det beror på... balsamico är samma sak som balsamvinäger, men sedan finns även en extra reducerad - crema di balsamico, som många felaktigt kallar balsamico ibland. Jag tror att det inte är så mycket större skillnad mellan balsamvinäger och crema di balsamico än att den just är mer reducerad och därmed inte lika lättflytande.
    Hoppas du förstodo_O

  • knyppeltanten 18 april 2011

    Tack. Då kan ju min balsamvinäger koka lite längre så blir det tjockare då.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.