Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Smörgåstårta för tre!!!

  • LaJefa 28 mars 2009

    Hola!

    Jag behöver snabbt ett recept på en god liten smörgåstårta.
    Har tagit fram en påse räkor...så det måste finna med.
    Gubben kommer hem ikväll... efter 8 veckor...men han kommer ju naturligtvis under timmen vi ska släcka ner...alltså tyckte jag att det skulle passa bra med en smarrig liten smörgåstårta. Vet att det finns många goda o läckra här på sidan...men jag är lite lat o orkar ej gå igenom alla...så gärna lite tips ....

  • farmoringer 28 mars 2009

    Beror ju på vad du har hemma.
    Jag brukar planda tonfisk, purjolök och färskost i ett lager.
    Räkor, ägg, rödlök och färskost i nästa.
    Färskost eller nån smaksatt bredbar ost överst.
    Lägg på massor av räkor och citron.
    Klart...

  • LaJefa 28 mars 2009

    Skrivet av farmoringer den 28 mar 2009

    Beror ju på vad du har hemma.
    Jag brukar planda tonfisk, purjolök och färskost i ett lager.
    Räkor, ägg, rödlök och färskost i nästa.
    Färskost eller nån smaksatt bredbar ost överst.
    Lägg på massor av räkor och citron.
    Klart...


    Har alla ingredienser hemma...o tiden e knapp...så jag tror att jag kör på ditt tips...

    Tack!

  • The_mama97mia 28 mars 2009

    Snabbvariant på smörgåstårta - då får man blöta lite extra liksom. Jag brukar ibland ta o pressa citron över brödet för fukt o smak.
    Blandning emellan brukar vara tonfisk, purjo, gärna lite bostongurka, majo, gräddfil
    Precis som farmoringer skriver så är mjukost toppen till ett lager
    Annars är det gott med en kaviarblandning - vet inte vad för kaviar du får tag på där nere.... men jätteenkelt är att smöra ett lager, sen bre på Kalles kaviar typ, sen strössla lite dill på.... Det blir inte så tjock lager men rätt smakrikt.

    På toppen, jag brer en blandning av cr fr/gräddfil o majjo - måste vara rätt tjock konsistens, inte för rinnigt. Sen täcker jag sidorna på tårtan med antingen örthack (pilligt men gott) eller salladsblad, eller gurkskivor. På själva toppen skivade kokta ägg som läggs runt som en ram. Sen måste man ha lite mer klister - dvs ngn sorts klet för att få räkor o annat att fastna. Tomat i skivor, gurka i skivor med ett snitt så du vrider till dom så där tjusigt... klickar röd eller svart stenbitsrom eller motsv på . Dill vippor och citron i kvartar

    Gud vad jag blev sugen på smörgåstårta nu!
    Lycka till o hoppas det blir en fin kväll, måste vara jobbigt att längta efter gubben i 8 långa veckor...

  • LaJefa 28 mars 2009

    Det blev en blandning av ovanstående tips...
    Tiden var ju knapp...så jag fick ihop den på 15 minuter..inte illa.
    Gubben blev jättenöjd.

    Tack tjejer för era tips...speciellt tipset med färskosten...det blev ju en kanon god röra....vilket jag kommer att använda mig av i framtiden oxå.

    Trevlig helg!

    Ps! Ingen brist på citroner till garneringen..som ni kan se på min profil bild...det lilla trädet bär minst 100 frukter..o nu har det börjat blomma igen..dvs det kommer fler citroner...så om ni har några roliga recept på vad man kan göra med citroner...så tar jag tacksamt emot dem.

    Ha en Go Natt!

  • LaJefa 28 mars 2009

    Här ser ni resultatet!!!
    "Snabbis" smörgåstårta

  • farmoringer 29 mars 2009

    Den såg verkligen läcker ut din tårta LaJefa.....
    Ditt recept som du fick ihop verkar supergott också. Så det har jag sparat...
    Är bra när man får lite olika förslag från medlemmarna på MK....Som jag fick nu av mama97mia och dig...
    Här ska snart göras smörgåstårta....(Y)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.