Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vad är calamar??

  • JennyV 21 juli 2008

    Jag jobbar i en mataffär och hade en kund igår som ville ha receptet på en kall sås som tydligen heter calamar?! Den serveras till skaldjur på samma sätt som aioli. Har en liten smak av curry och var tydligen super god! Någon som känner till denna sås??

  • enAnnan 21 juli 2008

    Det enda Calamar jag känner till är den 10-armade bläckfisken.
    Kunden hade inte missuppfattat och blandat ihop det med såsen som serverades till?

    Annars är även jag nyfiken på svaret såklart :)
    Alltid roligt att lära sig något nytt.

  • grill 21 juli 2008

    Jag jobbar också i en mataffär. Det finns ingen sås som heter så , inte hos oss ...
    Men Calamar är en bläckfisk och troligen har hon ätit bläckfisk med denna sås till..

  • JennyV 21 juli 2008

    Nej, hon köpte färska färdigpacketerade räkor med en liten skål sås till. Och hon sa att den såsen hette calamar. Bläckfisk är väl calamare?!

  • enAnnan 21 juli 2008

    Den 10-armade bläckfisken heter Calamar som art. Men bläckfisk överlag om man äter eller beställer brukar gå under calamare.

    Hoppas någon annan vet.

    Även jag jobbar i en matbutik och har aldrig hört talas om det..

  • gabbebal 21 juli 2008

    Gillar inte Calamar (N) men den är seg... :'(

  • tina62 21 juli 2008

    Calamar är en bläckfisk. Finns oxå ett fiskedrag som är silverfärgar med röd toffs som heter calamar.
    Det är de 2 jag känner till! (Y)

  • bernit 21 juli 2008

    Har kollat Gastronomisk Handbok - finns ingen sås beskriven i litteraturen - annars tycker jag det är gott med friterade Calmar-ringar med fritterad persilja och en kall sås

  • bernit 21 juli 2008

    Skrivet av bernit den 21 jul 2008

    Har kollat Gastronomisk Handbok - finns ingen sås beskriven i litteraturen - annars tycker jag det är gott med friterade Calmar-ringar med fritterad persilja och en kall sås

  • bernit 21 juli 2008

    Skrivet av bernit den 21 jul 2008

    Har kollat Gastronomisk Handbok - finns ingen sås beskriven i litteraturen - annars tycker jag det är gott med friterade Calmar-ringar med fritterad persilja och en kall sås


    Menar Calamar-ringar

  • JennyV 25 juli 2008

    Har kollat upp detta då det verkade skumt!! Hade ju inte hört talas om den såsen och kunden hade fel namn!! Denna sås heter Cayman!!! Någon som har recept på denna sås?? Eller smakat den??

  • grill 25 juli 2008

    Caymansås

  • tlrik 27 juli 2008

    bläckfisken som heter kalemari på italienska köket.jag har aldrigt hört nån sås så.

  • ca70 27 juli 2008

    Det finns ju en sås som heter Mangoraja...jättegod kall sås med bl a curry i...men det kan väl inte vara denna hon menar? Låter ju inte en likt Calamar...:o

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.