Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vegetariska pålägg

  • smulpajen1 24 maj 2013

    Hej!

    Har blivit vegetarian för ett tag sedan. Saknar inte alls kött utom som smörgåspålägg... Äter ofta mackor och hade ofta skinka på mackan tidigare, men vad kan man ha istället? Ost är inte samma sak, både mycket fetare och dessutom inte lika salt. (Tror jag blivit olivmissbrukare, haha, känner alltid en längtan efter salt så jag knaprar oliver och chips hela tiden vilket inte är så bra...)
    Så jag önskar förslag på alla sorters vegetariska pålägg...
    Tack på förhand!

  • piha63 24 maj 2013

    Vet inte om du äter ägg, men stekt ägg eller kokt skivat ägg med salt på, tycker jag är gott.
    Hoppas du hittar ett nytt favoritpålägg som vegetarian.

  • KaosPrinsessa 24 maj 2013

    Finns två röror jag gillar att ha på mina mackor. Den ena är gjord på kikärtor, lite olja, chili, vitlök och rosmarin. Den andra på ungsrostad aubergine och paprika samt kryddad med salt och peppar (man kan ju ha i fler kryddor om man vill).
    Sen finns ju tartex för de som gillar det, själv är jag inget fan av det. Däremot gillar jag tyvärr jordnötssmör och mandelsmör, men bara sånt utan tillsatt olja och socker (alltså bara nötterna plus lite lite salt).

  • alindalinda 25 maj 2013

    tartex - smakar som leverpastej, veganskt. hummus, mosad avocado med rödlök!!
    eller fabriksalternativen, tex fejkon.

  • Mistys 25 maj 2013

    Vet att du skrev att ost inte var din grej men.....min dotter äter ofta mackan med ost och senap. Smakar som en macka med julskinka på enligt henne. Sen finns det vegetariskt pålägg i välsorterade butiker som påminner om skinka både i smak och utseende. Även skivad "falukorv" har dottern på mackan. Finns i frysdisken.

  • rosatalo 25 maj 2013

    Jag tycker att keso-naturell är ett jättegott pålägg med massor av klippt krasse på eller tomat, gurka, paprika, vad man nu föredrar.

  • svengelsk 25 maj 2013

    Jag mal pumpafrön och blandar med tahini och olivolja. Nässelpesto gjord på nässlor, vitlök, mandel, stark ost och olivolja är en annan favorit.

  • The_mama97mia 27 maj 2013

    jag har inte mkt tips att komma med, men avocado mosad är ju toppen som pålägg, o sen tänkte jag - om det var rökt skinka du föredrog på macka så kan du ju investera i en flaska Liquid SMoke - dutta i några droppar i ngn röra, eller keso så får du lite BBQ känsla.

  • The_mama97mia 27 maj 2013

    och du... det borde gå rätt enkelt att laga ngn god svamppastej-grej ! Det blir ju som lite köttigt

  • johanna57 27 maj 2013

    Jag tycker att avokado och keso är ett jättegott alternativ till kött på smörgåsen.

  • ilseh 30 maj 2013

    Du kan också göra en lins-pastej, istället för hummus om man vill variera lite!
    Vill du åt det salta kan du ju prova någon typ av antipasto som pålägg?
    Eller köp Marmite och ha ett tunt lager ovanpå eller under osten!

  • fellire 30 maj 2013

    Lägg soltorkad tomat i blöt. Låt rinna av när den har blivit mjuk.
    Mixa grovt med vitlök,sesamfrö,oregano och olivolja.
    Smakar som salami.
    Ireen

  • Kica 2 juni 2013

    Hej!

    Jag testade att göra hasselnötspasta, den är lite "salt" och passar utmärkt på bröd, eller på en liten tesked när man bara är sugen! Enkelt att göra med!

    * Lägg hasselnötterna på en plåt, rosta så skalen lossnar och de får en fin färg. 80-100 grader brukar jag ha på ugnen.

    * När de svalnat gnuggar du bort skalen
    * Mal nötterna
    * Blanda i lite solrosolja och salt.
    Klart!

  • LenaBE1 5 juni 2013

    Hej, du skriver att du är sugen på salt. Kolla så ditt salt innehåller natrium, annars kan man man få brist på det och då blir man oerhört saltsugen. Det har hänt mig vid ett par tillfällen, dels då jag gick över till att använda örtsalt och dels då jag gick över till att använda seltin.

    Quorn middags korv, tartex, kokt eller stekt ägg och ost + senap har nämnts tidigare.
    Dessutom var det någon som skrev om nässelpesto, men en vanlig pesto borde också funka på mackan. Keso blandad med pressad vitlök efter smak är också gott att ha på smörgås.
    Stek skivade champinjoner i smör, salta och peppra lägg på smörgås, det är gott. Lite torrt är det förstås men då kan du lägga på lite keso även där.
    Hoppas du hittar några nya favoriter av alla förslag du fått, du får prova dig fram. Lycka till! :)

  • ABiGail 6 juni 2013

    Det är mycket gott med skivad tomat på smörgåsen, (som kan vara utan smör). Sedan strör man lite Troc amare och peppar på. Mums!

    Gott är också massor med klippt persilja på, men då måste man ha smör under. En vän/kollega bjöd på den för länge sedan och jag sedan ätit det själv - när jag har mycket persilja hemma

  • LenaBE1 7 juni 2013

    Halloumiost borde också gå att ha på mackan, det är en lite seg och salt ost som är jättegod, den är lätt att steka eller grilla. Skär den i skivor och stek den i lite smör någon minut på båda sidorna tills den får fin färg. Ät den genast annars blir den hård och då är den inte lika god att äta.

  • smulpajen1 14 juni 2013

    Tusen tack för tips och goda råd! Ja, jag älskar hoummus och linsröra på mackan, dessutom vissa ostar o grönsaker m kryddor:) Tack också för tipset ang natrium, ska ha detta i åtanke!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.