Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Vitlökpureé

  • katarina74 1 december 2011

    Hej alla,

    Jag va och åt på en libanesisk restaurang och fick både ailoi och något som kallades vitlökspureé. Enligt några av dom som jobbade där innehöll den:

    Vitlök
    Äggvita
    olja
    potatismjöl

    Jag skulle vilja veta i vilka proportioner som det ska vara samt om det är dessa eller några fler ingredienser ?

  • The_mama97mia 1 december 2011

    Jag tror att jag köpt en glasburk med vitlökspuré en gång, på typ orientaliska livsmedelshyllan i ngn butik. SOm jag minns det innehöll det också ngt syrligt, om det var vinäger eller ättika eller citronsyra minns jag inte. Kolla på hyllorna på ngn butik med mkt såna livsmedel är mitt tips.

  • katarina74 1 december 2011

    Jag skulle gärna vilja göra pureén själv:)

  • Kakan1986 1 december 2011

    Men om du hittar purén på en hylla kan du ju kanske utgå från innehållsförteckningen på denna?
    Låter ju riktigt gott annars, vitlök kan inte bli fel enligt mig :)

  • Jilliii 1 december 2011

    lät lite häftigt. vad åt man till det?
    prova dig fram ? fråga igen?

  • walterego 1 december 2011

    Kolla om den här passar:
    http://svenskablomsterbloggar.blogspot.com/2011/02/vitlokspure.html

  • gimmiahug 1 december 2011

    Jag frågade faktiskt på en Libanesisk restaurang i London, och deras gjordes i majonnäs-anda; innehöll bara vitlök och olja och då kör man vitlöken i en mixer och droppar i olja tills purén har konsistensen man önskar. Och HIMMEL vad god den var!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.