Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Ägg, förvaring?

  • elleave 4 november 2010

    Jag undrar hur kallt man kan förvara ägg?
    Ställer ibland ut äggen men är rädd att det kan bli för kallt nu. Har sökt på äggsidor men där står det bara att de inte går att frysa, så frågan är när det händer?

  • The_mama97mia 4 november 2010

    Hmmm... ja frusna ägg är inte kul... så minusgrader är att undvika.
    Jag tänker tvärtom - du kan faktiskt förvara ägg i rumstemperatur eller svalt rum inne, det är bara att hållbarhet blir mkt längre om de står i kyl.

  • Bumbis 4 november 2010

    Skrivet av elleave den 4 nov 2010

    Jag undrar hur kallt man kan förvara ägg?
    Ställer ibland ut äggen men är rädd att det kan bli för kallt nu. Har sökt på äggsidor men där står det bara att de inte går att frysa, så frågan är när det händer?


    Dom fryser när det är minus - . Har du ont om plats i kylen så får du packa in dom i filtar el dyligt men annars om Mama Mia så går det att ha dom i rumstemperatur till datumet på paketet.

  • malinzko 5 november 2010

    Ägg mår bäst, och håller sig längst i rumstempratur. Ägg går heller inte att frysa, det räcker med att det är för kallt i kylskåpet för att de ska bli en grumlig klump.

  • zaritsa 2 december 2010

    Jag har fått lära mig att ägg som ej är tvättade har en hållbarhet upp till ett halvår om de står svalt, de ägg som är tvättade varar "bara" ungefär sex veckor...

    om äggen är befruktade av en tupp och därefter står i rumstemperatur på köksbänken så finns risk för att det blir en liten liten blodig klutt i ägget... början till en kyckling.. men det är bara att plocka bort och använda ägget som vanligt.

  • Redforsen 15 december 2010

    Läste om hur långfärdsseglare gör med ägg. Det som händer när äggen blir dåliga är att gulan sjunker ner mot skalet , så om man vänder upp och ner på äggen så kan man förvara dem i månader.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.