Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Äggost

  • imjoh 17 december 2010

    Kan någon hjälpa mig med hur lång hållbarhet man kan räkna med på en äggost. Brukar alltid göra den 22/12 men i år skulle jag behöva göra den tidigare. Vi äter alltid den på julafton med björnbärssylt och grädde.

  • Bianca 17 december 2010

    Jag skulle tippa på max 3 dgr, kanske beroende på sockermängden. Själv har jag aldrig smakat en äggost som blivit dålig(kanske för att de alltid går åt som smör, speciellt till sillen)

  • mili 17 december 2010

    Vad är Äggost?

  • sikaal 17 december 2010

    Hur länge äggost håller sig beror ju på hur kallt du har möjlighet att förvara den, hur färsk mjölk du har och naturligtvis hygienen. Vid kall förvaring (och vintertid) kan du säkert ha den 4 dagar i alla fall. Försök att spola/doppa formen och duken i kokande vatten så det inte blir någon "smitta" från "verktygen".
    Lycka till!
    Lena

  • sikaal 17 december 2010

    Skrivet av mili den 17 dec 2010

    Vad är Äggost?


    Äggost är en Bohuslänsk maträtt, gjord av ägg och mjölk som man "skär" med fil. Häller upp i äggosteform så vassla rinner av. Sockrar man den, vilket är vanligast, äter man den med sylt till dessert. De som inte sockrar brukar ha den till smörgårdsbord (sill och köttbullar).
    Hoppas att du blev lite klokare
    Lena

  • mili 19 december 2010

    Skrivet av sikaal den 17 dec 2010

    Skrivet av mili den 17 dec 2010

    Vad är Äggost?


    Äggost är en Bohuslänsk maträtt, gjord av ägg och mjölk som man "skär" med fil. Häller upp i äggosteform så vassla rinner av. Sockrar man den, vilket är vanligast, äter man den med sylt till dessert. De som inte sockrar brukar ha den till smörgårdsbord (sill och köttbullar).
    Hoppas att du blev lite klokare
    Lena


    Tack för ett utförligt svar :) Visst blev jag klokare.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.