Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

æggost från bohuslæn

  • 4 januari 2005

    Jag ønskar recept på æggost från bohuslæn

  • nadia 10 januari 2008

    Äggost

    4 l mjölk
    8 ägg
    4 dl fil/gräddfil eller 3 tsk ättiksyra
    2 dl socker

    Gör så här:

    Äggen vispas och hälles jämte fil eller ättika i en kastrull.

    Tillsätt mjölken och värm sakta under omrörning tills massan sjuder och skär sig.
    Dra kastrullen från plattan och tillsätt 1 dl kallt vatten. Låt stå i 10 minuter.

    Ös upp massan i äggostform (helst med silduksväv) och varva med socker. Låt kallna.



    Hittade receptet på http://www.bohusmus.se/bohusmus/wwwbohusmus/kajkanten/aggostrecept.htm.

  • mammis 10 januari 2008

    Skrivet av Mona den 4 jan 2005

    Jag ønskar recept på æggost från bohuslæn



    Jag har ett recept på min sida

  • evaldo 10 januari 2008

    Äggost på mammas vis

    Ingredienser
    Portioner: 4

    2 l mjölk
    6 ägg
    2 dl filmjölk
    ½ msk vetemjöl (struken)
    ½ dl socker

    Gör så här
    Värm mjölken till ca 60°C.



    Vispa ihop äggen och filmjölken med mjölet. Vispa ner blandningen i den varma mjölken och rör sakta tills det skär sig. Konsistensen ska bli som keso. Det är viktigt att mjölken inte kokar.
    Ta kastrullen från spisen, låt svalna med lock på, ca 20 minuter.
    Lägg en silduk i botten på ett stort durkslag, eller i en form med kanter och små hål i botten.
    Ös försiktigt upp ostmassan med en hålslev. Lägg först ett lager ostmassa, strö över socker. Upprepa detta tre gånger. Låt äggosten stå kallt några timmar tills all vassle runnit av.
    Stjälp upp äggosten och servera med björnbärssylt. Grädde är också gott till.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.