Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Ättikssyra eller ättikssprit? Vad är skillnaden?

  • OPAndersson 15 december 2010

    I Skåne är det vanligast med ättikssyra i recepten. Längre norröver verkar det vara ättikssprit som dominerar.
    Vad är egentligen skillnaden rent "kemiskt", och kan man direkt bara byta ättikssprit mot ättikssyra, eller tvärtom?
    Har lagt in gurkor med båda alternativen och upplever att både sprödhet och krispighet blir bättre med ättikssyra.
    Hur blir det med sillinläggningar t.ex?
    Någon därute som vet och kan förklara.

    Med önskan om en njutbar och rofylld jul

    OP

  • The_mama97mia 15 december 2010

    jag kan inte förklara men vet att det är skillnad i koncentration i de två. Kolla flaskorna. Googla Perstorp för mer info.

  • soccermum 15 december 2010

    Ättiksyran är 24 % och ättikspriten endast 12 % och tro mej när jag säger att det gör stor skillnad om man använder syran när det ska vara sprit :)
    En gång för många år sedan lade jag in rödbetor för första gången efter farmors recept-ättiksprit stod det i receptet och ättikssyra använde jag {sick} Rätt mkt alldeles för stark ättiksmak om jag uttrycker mej milt ;)

  • OPAndersson 15 december 2010

    När jag lade in gurkor spädde jag till samma koncentration till båda inläggningarna. Och de blev krispigare med ättikssyra.
    Skall göra julsillen nu och tänker prova med båda varianterna för att se om det blir någon skillnad i smak. Är det någon som vet om hållbarheten förändras beroende på vad man använder?
    Återkommer med min subjektiva smakbedömning ;-)

    OP

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.