Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Akut huskurshjälp!!

  • Breasola 9 mars 2011

    Jag vet att det finns massa trådar med huskurer, men jag hittar inget som passar mig.

    Jag är jättehes och "svag" i rösten. Minsta lilla ansträngning så gör det som ont i bröstet när jag andas, och jag blir hostig, torrhosta. Emellanåt låter jag som en grov karl när jag pratatr och emellanåt försvinner nästan rösten.

    Hjälp mig! Jag åker till min syster på Irland på fredag morgon och jag vill verkligen inte vara tvungen o vara tyst o sippa te hela dagarena. Jag prövar vilken kur som helst bara jag blir bättre!

  • The_mama97mia 9 mars 2011

    Hej stackare!
    Alltid vid halsont och halsproblem brukar jag rekommendera att gurgla med jodpreparat - finns ngt som heter Nyodex och ngt mer, på Apoteket förstås.
    Äckligt som tusan men tar alla basillusker utom de riktigt aggressiva staffarna.
    Hjälper inte mot hosta men tar bort baciller i halsen i a f.
    Annars är det nog mest att lindra och dricka mkt hela tiden, liksom.

    krya på dig önskar mia

  • idea_ 9 mars 2011

    Är det förkylningsheshet? När jag nästan tappade rösten av en förkylning för många år sedan var jag så här desperat och hittade då ett recept i en bok min pappa hade om huskurer. Receptet var emot förkylningsheshet, testade på vinst och förlust, med tanken det kan i alla fall inte bli värre, efter två dagar var rösten stark och hel igen. Hoppas att det är det du behöver:

    1msk Honung kokas i 1dl vanligt vatten. Låt "honungsvattnet" svalna och blanda med 2dl mineralvatten. Drick.

    Kan drickas ett par gånger under dygnet om man vill. Själv drack jag det vad jag minns morgon och kväll, eventuellt när jag kom hem från jobbet också. Men det som är bra med det är att det är vanliga "skafferi ingredienser" i det och att det smakar ganska bra :)

    Lycka till och krya på dig {doctor}

    Redigera, Ps. Om man vill motarbeta vanlig förkylning lärde syrran mig en anti förkylningsdryck från något matlagningsprogram för en 10-15 år sedan.
    Riv eller skiva en skalad knöl av ingefära, ca tummstor i en kastrull. Tillsätt ett par dl vatten och låt koka upp. Sila vätskan ner i en mugg, tillsätt saften från en pressad lime och en stor sked honung, rör tills honungen smält. Drick så varmt som du klarar av. Ganska gott och får upp värmen i kroppen samt lenar i halsen.Ds.

  • boz1965 9 mars 2011

    Och hjälper inget annat så ta dig ett par stadiga glas whisky så blir det iaf roligare att vara sjuk. :D

  • Tessan28 9 mars 2011

    Hej usch va jobbigt!!!
    Jag brukar koka upp vatten hälla i mängder med honung och mängder med ficherman, kan även ta en tepåse om man vill!!

    Hoppas att du blir bra!!!!

  • Hilmer54 9 mars 2011

    Håll halsen och stämbanden fuktig, handduk över huvudet o kokt vatten i en kastrull andas in ånga flera gånger om dagen.
    Drick varm mjölk med en klick smör, lite honung och ingefära i.
    Gurgla i whisky o svälj ner lite åt gången.
    Krya på dig.

  • Amika 9 mars 2011

    Måste bara säga att om man värmer upp honung till mer än 60 grader så förstör man de verksamma ämnena och vitaminerna i honungen...
    När jag hade stämbandskatarr så fick jag följande recept av min sångpedagog:
    1dl ljummet vatten (inte för varmt)
    1-2 tsk honung
    2 msk pressad citron
    1 knivsudd cayenne peppar.

    Det fungerade jättebra! Lenade och lindrade i halsen, samtidigt som cayenne pepparn löste upp slemmet.

  • irrevirre 9 mars 2011

    Jag är för huskurer verkligen!
    Men du har ont i bröstet?? Det går så mycket lunginflammationer nu så jag tycker att du skall kolla upp det i morgon dag.{doctor}

    Lycka till och hoppas du blir frisk till resan(Y)

  • Okänd 9 mars 2011

    Skrivet av Breasola den 9 mar 2011

    Jag vet att det finns massa trådar med huskurer, men jag hittar inget som passar mig.

    Jag är jättehes och "svag" i rösten. Minsta lilla ansträngning så gör det som ont i bröstet när jag andas, och jag blir hostig, torrhosta. Emellanåt låter jag som en grov karl när jag pratatr och emellanåt försvinner nästan rösten.

    Hjälp mig! Jag åker till min syster på Irland på fredag morgon och jag vill verkligen inte vara tvungen o vara tyst o sippa te hela dagarena. Jag prövar vilken kur som helst bara jag blir bättre!


    Det där tycker inte jag låter bra alls. Gör det ont i bröstet när du andas och får torrhosta ska du nog ringa sjukvårdsupplysningen och höra med dom vad du ska göra. Tel.nr 020-711177. Det måste väl vara roligare att åka bort när du inte är sjuk! Irland ligger säkert kvar, låt din hälsa gå före.

  • kladdfia 9 mars 2011

    Jag brukar koka te på salvia och timjan (båda kända örter, bakteriedödande och för hjälp med förkylning, halsont och luftrörsproblem), har i honung och pudrar med kanel och ingefära. Macka med pressad vitlök på, toppad med ost och värmd i ugn, brukar mota bort de sista bacilluskerna.
    C-vitamin i brustablettform är en annan stapelvara hos mig i halsont-tider.
    Krya på dig!:)

  • amoz 9 mars 2011

    Sitter här själv med en infektion som sitter i luftrören med ordentlig hosta och jag har ingen röst alls sedan i fredags. Det är sk.....jobbigt och att det gör ont i bröstet beror oftast på att man anstränger luftrören både då man hostar och då man försöker prata.
    För mig lenar det bra med varmt vatten, honung, ingefära och citron. Varm mjölk går absolut inte för då tjocknar det till ännu mer.
    Däremot ska jag testa att ta i cajennpeppar.

    Sen gäller det också att inte viska för det anstränger man sig mer.

    Ett tillägg, drick så mycket som möjligt!!

  • Annie28 10 mars 2011

    Skrivet av Amika den 9 mar 2011

    Måste bara säga att om man värmer upp honung till mer än 60 grader så förstör man de verksamma ämnena och vitaminerna i honungen...
    När jag hade stämbandskatarr så fick jag följande recept av min sångpedagog:
    1dl ljummet vatten (inte för varmt)
    1-2 tsk honung
    2 msk pressad citron
    1 knivsudd cayenne peppar.

    Det fungerade jättebra! Lenade och lindrade i halsen, samtidigt som cayenne pepparn löste upp slemmet.


    Instämmer i ditt tips! har fått exakt samma tips och det om honungen stämmer verkligen!

  • Amika 10 mars 2011

    Skrivet av amoz den 9 mar 2011

    Sitter här själv med en infektion som sitter i luftrören med ordentlig hosta och jag har ingen röst alls sedan i fredags. Det är sk.....jobbigt och att det gör ont i bröstet beror oftast på att man anstränger luftrören både då man hostar och då man försöker prata.
    För mig lenar det bra med varmt vatten, honung, ingefära och citron. Varm mjölk går absolut inte för då tjocknar det till ännu mer.
    Däremot ska jag testa att ta i cajennpeppar.

    Sen gäller det också att inte viska för det anstränger man sig mer.

    Ett tillägg, drick så mycket som möjligt!!


    Det stämmer bra det. Alla mjölkprodukter är slembildande, så de ska man undvika om man är hostig. :)

  • MatzErik 10 mars 2011

    Skrivet av Breasola den 9 mar 2011

    Jag vet att det finns massa trådar med huskurer, men jag hittar inget som passar mig.

    Jag är jättehes och "svag" i rösten. Minsta lilla ansträngning så gör det som ont i bröstet när jag andas, och jag blir hostig, torrhosta. Emellanåt låter jag som en grov karl när jag pratatr och emellanåt försvinner nästan rösten.

    Hjälp mig! Jag åker till min syster på Irland på fredag morgon och jag vill verkligen inte vara tvungen o vara tyst o sippa te hela dagarena. Jag prövar vilken kur som helst bara jag blir bättre!

  • MatzErik 10 mars 2011

    Saltpipa finns nog på hälsokost affären.

  • jash 10 mars 2011

    bastu och honung tycker jag hjälper. och luftfuktare till natten. Tuggummi kan hjälpa mot hosta ibland. Men tycker precis som andra här att du borde kolla upp med en läkare ifall du haft symptomen en längre tid. Sen brukar ju ibuprofen eller paracetamol hjälpa mot det mesta... =)

  • svengelsk 10 mars 2011

    Skrivet av Amika den 9 mar 2011

    Måste bara säga att om man värmer upp honung till mer än 60 grader så förstör man de verksamma ämnena och vitaminerna i honungen...
    När jag hade stämbandskatarr så fick jag följande recept av min sångpedagog:
    1dl ljummet vatten (inte för varmt)
    1-2 tsk honung
    2 msk pressad citron
    1 knivsudd cayenne peppar.

    Det fungerade jättebra! Lenade och lindrade i halsen, samtidigt som cayenne pepparn löste upp slemmet.

    Har provat det här två gånger nu och det känns rätt. Jag har en envis förkylning som gått upp i bihålorna och flyttar sig ner i halsen då och då. Försöker att hålla mig stilla och inomhus. Urtråkigt.

  • Maude 10 mars 2011

    Det här receptet har jag fått av en gympalärare för många år sedan.

    Pressad vitlök - efter mod
    citron - några matskedar
    honung - efter behag
    hett vatten - fyll upp till kanten

    Bassiluskerna får en chock och stendör!{sick}
    Både min man och son använder sig av den kuren när de är förkylda.
    Tack och lov är jag aldrig förkyld själv så jag slipper.{clap}

  • DoctorWho 10 mars 2011

    Både kanel och kryddnejlika är bakteriedödande, prova att blanda dem i någon av huskurerna ovan.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.