Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Återanvändning - återvinning?

  • The_mama97mia 3 oktober 2010

    Jag lägger detta ämne under tips och frågor för köket, kunde lika gärna hamna under övrigt.

    Jag undrar om ni har tips o trix för återanvändning av olika saker.
    Eller så har man kanske frågor kring återvinning - vad ska kastas vart?

    Jag undrar t ex vad ni gör med ljusstumpar? Alla stöper inte egna ljus, men vad gör man med dom?

  • chrisq 3 oktober 2010

    (Y) har tur vi återvinner igenting andra som sköter det tack o lov

  • sju 3 oktober 2010

    Man kan gjuta egna blockljus om man inte vill stöpa, t.ex. Panduro Hobby har formar. Jag återanvänder dock inte mina ljusstumpar själv. Däremot ger jag för det mesta bort kläder jag inte använder längre till Humana eller Myrorna, eller säljer på Tradera. Tradera är överhuvudtaget bra när man behöver rensa i gömmorna, kul när någon annan får glädje av ens saker som bara ligger.

  • The_mama97mia 3 oktober 2010

    urvuxna kläder ger jag alltid bort till folk i närheten, alltså barnkläder.

  • sikaal 3 oktober 2010

    Skrivet av mama97mia den 3 okt 2010


    Jag undrar t ex vad ni gör med ljusstumpar? Alla stöper inte egna ljus, men vad gör man med dom?



    Kommer du ihåg de där ljusstakarna av metall, med en pigg i mitten? Jag använder dem till ljusstumpar, toppen! Förra vintern "eldade" jag upp massor.

  • Mistys 3 oktober 2010

    Hade inte ikea någon ljusstake förut där man kunde sätta sina ljusstumpar och låta dom brinna till slutet. Vet inte om den säljs fortfarande?

  • Mistys 3 oktober 2010

    Sök på "stumpastake" så får man upp några alternativ. Ljusstakar enkom för ljusstumpar. Bla tradera har några alternativ.

  • tuslus 4 oktober 2010

    jag eldar upp mina ljusstumpar i en gammal amadeusvinflaska :) går hur bra som helst :)

  • 123Linnea 4 oktober 2010

    Jag släpar med mig fina kartonger, små kryddburkar, frukt"nät" och en massa andra saker till jobbet - barnen återanvänder det i sitt pyssel. Det blir billigare för avdelningen också!
    En massa andra saker lämnar jag till sopsorteringen.
    Kläder skänker jag till second hand.
    Plastbyttor osv brukar jag spara och har till mos och matlådor och annat.

    Men fy vad mycket skräp det blir egentligen.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.