Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Återuppväma spenat?

  • Katrinol 11 januari 2009

    Jag har hört att man inte ska värma upp spenat som en gång varit uppvärmt. Vet någon hur farligt det egentligen är, eller om det finns något sätt att undkomma problemet så att man kan ha spenat i sina matlådor?

    Man kan ju köåa färdig spenatlasagne som man får värma själv. Är den "farlig" eller har de kringgått problemet på något vis vid tillagning?

  • frucaos 11 januari 2009

    Jag har också hört det, men jag har alltid värmt upp spenat, och vi har aldrig blivit sjuka ...

  • monac 11 januari 2009

    det är oxalsyran som utvecklas på nått vis....som inte ska vara så bra!
    men sjuk blir du knappast om du kylt ned som man ska och så!:)
    det är min mening,finns säkert fler.
    Älskar spenat,vi äter fler gånger i veckan.

  • systeryster 11 januari 2009

    Om du har en tendens att få njursten får du vara försiktig, eller har väldigt små barn som inte har fullt utvecklade njurar ännu.Njursjuka har säkert redan fått informationen om vad de bör äta och inte. Själv älskar jag spenat och har inga problem med att äta det som tur är.:p

  • MalinJ 11 januari 2009

    Systeryster har helt rätt: :)
    Citerat från livsmedelsverket:

    "Kan man äta uppvärmd spenat?
    Rester av spenaträtter ska ställas in i kylskåpet genast efter måltiden. Om det har blivit mycket mat över kan man först kyla ner den i ett kallt vattenbad. Det går bra att värma resterna vid ett senare tillfälle, och man kan även äta maten kall.

    Orsaken är att spenat, både färsk och fryst, kan innehålla bakterier som bildar sporer. Bakterierna dör vid tillagning, eftersom de inte tål värme, men sporerna överlever. Om spenaträtten står i temperatur mellan 20 och 60 grader kan sporerna växa ut till nya bakterier på några timmar. Bakterierna kan omvandla det nitrat som finns naturligt i spenat till nitrit. Ibland kan nitrithalten bli hög. Detta innebär ingen risk för vuxna, men kan vara skadligt för små barn eftersom de är mer känsliga. Det är också anledningen till att man ska vänta med att ge spenat till barn under ett år. "

  • frucaos 12 januari 2009

    Tack MalinJ, det visste jag inte - har gett min grabb spenat flera gånger ... han är föralldel ett år om en månad, men ändå.
    Jag hör också till dem som tycker om spenat, färsk som kokt. Försvinner sporerna om man sköljer spenaten väl?? Det är ju så gott i sallad ...

  • Christina-Linnea 12 januari 2009

    Jag har aldrig värmt upp spenat en gång till. Fick lära mig det av farmor. Nitrit är jättefarligt, särskilt för barn. Vi hade egen brunn när mina pojkar var små. Kommunens hälsoskyddsnämnd kom hem till oss och tog prover på vattnet. Vi fick besked på att barnen inte fick dricka vatten. Allt var beroende av bonden som bott där före oss. Han hade gödslat för mycket.

    Vi blev tvungna att borra brunn -trots att vi hade 3 andra på ägorna. Med odrickbart vatten.

  • MalinJ 12 januari 2009

    Skrivet av frucaos den 12 jan 2009

    Tack MalinJ, det visste jag inte - har gett min grabb spenat flera gånger ... han är föralldel ett år om en månad, men ändå.
    Jag hör också till dem som tycker om spenat, färsk som kokt. Försvinner sporerna om man sköljer spenaten väl?? Det är ju så gott i sallad ...


    det vet jag faktiskt inte, men jag har ju svårt att tänka mig att det bara är att skölja väl, med tanke på att då hade nog livsmedelsverket skrivit med det. Men jag kan rekomendera deras hemsida när man har fundringar, för de har väldigt mycket bra info tycker jag.

  • MalinJ 12 januari 2009

    Skrivet av Christina-Linnea den 12 jan 2009

    Jag har aldrig värmt upp spenat en gång till. Fick lära mig det av farmor. Nitrit är jättefarligt, särskilt för barn. Vi hade egen brunn när mina pojkar var små. Kommunens hälsoskyddsnämnd kom hem till oss och tog prover på vattnet. Vi fick besked på att barnen inte fick dricka vatten. Allt var beroende av bonden som bott där före oss. Han hade gödslat för mycket.

    Vi blev tvungna att borra brunn -trots att vi hade 3 andra på ägorna. Med odrickbart vatten.


    Jag har heller aldrig värmt om spenat. Fick lära mig det hemma jag med.... Min son är två och fick spenat för första gången i förrgår.. åt som en häst!
    Vi har också egen brunn och jag tog prov på vattnet här när han var nyfödd och nu igen för ett tag sedan och det var ok tack och lov.

  • trollet 25 december 2011

    Hej!

    Läs livsmedelsverkets rekommendationer!

    E

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.