Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Bakad potatis i micron

  • letsdance 2 maj 2008

    :o
    Hej jag behöver lite hjälp....................

    VARJE GÅNG JAG FÖRSÖKT BAKA POTATIS I MICRON MISSLYCKAS JAG.
    Vad gör jag för fel ?
    Högsta effekt 9 minuter och resultatet blir att halva potatisen blir stenhård och oätlig.
    Någon som råkat ut för samma sak?

    Snälla låt mej veta!
    Letsdance

  • farmoringer 2 maj 2008

    Jag brukar inte göra nåt i micron. Men har du gjort några "nålstick" i potatisen?....Kanske skulle testa det..

  • anluk 2 maj 2008

    Jag brukar lyckas och gör ett par stick i potatisen, men brukar förlänga tiden till ca 12 min. Men bakad potatis blir ju helt klart bäst i ugnen...

  • monac 2 maj 2008

    är det bråttom & hungrigt kan man göra en liten "fuskis" med förbakning i micron några minuter & sedan in i vanlig ungn en kvart....personligen är jag mest intresserad av skalet på bakpotatisen....de är så himla gott!
    picka den runt om med en vass gaffel först!:D

  • The_mama97mia 2 maj 2008

    jag bakar potatis - mellanstor - pickad - o på full effekt ca 3-4-5 minuter. Ut o får vila en stund. Sen känner jag efter med sticka. OBS locket måste vara på när man bakar den!

  • Jammas 2 maj 2008

    Jag brukar picka potatisen och köra den i 10 minuter utan lock. Blir riktigt bra.(Y). Man får ju förstoss ta en potatissticka och känna efter om den är klar. Tiden kan ju variera beroende på potatisens storlek och sort.

  • irrevirre 2 maj 2008

    En normal-stor bakpotatis brukar bli klar på 8 minuter. Men som sagt, det kan lätt bli för länge i mikron och då blir det stenhårt islället.
    Jag pickar den ganska mycket och lägger den på en bit hushållspapper och kör utan lock.

  • letsdance 10 maj 2008

    Tack alla ni som kommit med goda råd och tips.

  • letsdance 10 maj 2008

    Tack alla ni som kommit med goda råd och tips.

  • monel 10 maj 2008

    Jag brukar vända efter halva tiden, så att insidan kommer ut och vända den upp och ner. Bakar bara i micron och är jättenöjd. Kör också med hushållspapper och utan lock. Tiden varierar ju med vilken micro man har så det är bara att testa och ta ut den innan den är helt klar och låta den vila några minuter.

  • kurre123 31 december 2011

    Från en gôr-fräsch vuxen kille - numera pensionär.
    Baka potatis i micron så här. Sätt tiden på 8 minuter. Vänd sedan potatisen och kör nya 8 minuter.

    Detta har funkat perfekt för mig i alla år

    Lars på Hisingen

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.