Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Bönor

  • Kochang 8 januari 2012

    Har haft mängder med olika bönor i blöt över natten, och idag för första gången nånsin kokar jag bönor för fullt precis nu. Började nyss med sojabönor och undrar en sak. Jag ser i kastrullen alla skal, hur ska jag bära mig åt för att sila bort dem? Det är rejäla portioner bönor, 2 paket. Kan ju inte handplocka det tog ju hela natten!

  • The_mama97mia 8 januari 2012

    hej, jag har nog aldrig kokat just sojabönor, men då jag kokat andra bönor silar jag liksom bort de skal som flyter upp?

  • Kochang 8 januari 2012

    Sojabönorna är det första koket jag gör nu och det är snart klart. Jag ser dock inte direkt några skal som flyter upp, jag ser dem när jag rör runt och kollar. Ingen aning om hur jag ska sila det. Funderar på om skal innehåller nåt onyttigt annars kanske jag äter och fryser in det tillsammans med skalen lol. Ser mindre aptitligt ut dock.

  • Kochang 8 januari 2012

    När sojabönorna kokade upp och det skummades flöt ju en hel del skal omkring, dem plockade jag upp förstås. Jag har nu hält i koket i en glasbunke där det (efter rekommendation) får svalna i spa't. Jag har plockat runt där i det en stund nu och det verkar inte va så överdrivet med skal.

    Kör borlottibönor nu. Tack och lov verkar de inte ha skal som lossnar, inte än i alla fall.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.