Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Champinjonsås

  • Marksten 5 februari 2011

    Har problem med att få ordentlig champinjonsmak på såser.

    Gör alltid på färska champinjoner men det blir ingen smak av dem.
    Har både försökt med smörsteka de innan och sen i såsen men även haft idom direkt i såsen men... nej den rätta smaken vill inte framträda.

    Skogschampinjoner ger mer smak men nu smörstekar jag de bara och lägger på tallriken, då blir det gott.
    Har ni några knep?

    Åt en fantastisk champinjonsås på resturang förra veckan... vilken svampsmak!

    Är själv inte i närheten av denna.

  • Hilmer54 5 februari 2011

    Testa att tillsätta lite svampbuljongtärning (Knorr)
    .

  • The_mama97mia 5 februari 2011

    Undrar om det är mängden... Jag gjorde en helt underbar champinonsoppa, men då hade jag stora mängder champ, fräste o lät koka ihop. FÖrstärkte inte med svampbuljong men kryddade väl upp det lite.

  • jayamila 5 februari 2011

    En annan metod jag brukar använda är att använda mushroom soy det ger också en fin färg till såsen.

    Man kan också ta tillvara smaken som blir kvar i stekpannan genom att reda såsen i pannan, så länge du inte bränt svampen.

  • aattaa 5 februari 2011

    Gör såsen på djupfrysta champinjoner,de ger mycket mer smak än färska.

  • johanherrstrom 5 februari 2011

    Gör så här.

    Skiva och fin hacka champinjonerna.
    Koka upp en stark köttbuljong = 2 buljongtärningar / 2-3 matskedar köttfond till ca 4 dl vatten.
    Fräs champinjonerna med smör och en finhackad liten gul lök.
    Gör en torr bottenredning. (Du använder 1 dl vetemjöl till en liter vätska.)

    När du fräser champinjonerna och löken i margarin så rör du ner vetemjölet och tillsätter buljongen lite i taget. när du sedan har hällt ner buljongen så tillsätter du 6 dl mjölk och grädde ta hälften hälften.

    Låt detta koka upp under omrörning och smaka av med salt och peppar. Då får du bra smak på champinjonsåsen.

  • kekke46 5 februari 2011

    Håller med aattaa, jag gör alltid på frusna champinjoner, blir helt underbar smak.

  • Lenath1 5 februari 2011



    Frysta el färska champinjoner steks samt tillsätt fransk senap och lite kinessoya
    låt pluttra ihop smaka av med lite salt och peppar.
    Brukar bli jättebra, till ex.vis köttfärsbiffar el kotletter man kan även ha en liten skvätt vin, sherry eller vad som finns hemma.

    Det brukar bli väldigt gott, testa får Ni se!!
    Hälsningar
    Lenath 1

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.