Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Ditt bästa råvaru-tips?

  • The_mama97mia 24 oktober 2010

    Jag är nyfiken på vad ni sitter inne med för kunskap och knep vad gäller hur vi bedömer råvaran i affären?

    Jag har haft problem med avokado till exempel, ofta köper jag dom hårda men sen är det svårt att bedöma när de är exakt ätmogna.

    Hur ska en perfekt mango se ut?

    Det finns nog en massa frågor här och jag hoppas vi kan hjälpa varandra med lite bra knep?

  • boz1965 24 oktober 2010

    Vad gäller fisk så ska gälarna vara röda och fina och ögonen klara och ogrumlade. Den ska också ha en frisk doft av hav. Då är den färsk och god. :)

    Personligen köper jag alltid hel färsk fisk (rensad och urtagen såklart) med huvudet på så vet jag vad jag får. Huvudet och skrovet är perfekt att göra fiskfond på. Se bara till att få bort gälarna först, annars smakar fonden f-n. Filéerna i fiskbilen/-vagnen vet man aldrig hur gamla de är, så dem struntar jag i. Undantaget är sillfilé. Jag tycker att sill är alldeles för pilligt att stå och rensa, så det får bli filéer. Men jag köper dem av en fiskhandlare i Borstahusen som jag litar på till 100%.

  • Cassiopeya 24 oktober 2010

    Annansen är mogen när man kan dra bort ett av bladen :) Testar alltid i affären innan jag köper.

  • boz1965 24 oktober 2010

    Skrivet av mama97mia den 24 okt 2010

    Jag är nyfiken på vad ni sitter inne med för kunskap och knep vad gäller hur vi bedömer råvaran i affären?

    Jag har haft problem med avokado till exempel, ofta köper jag dom hårda men sen är det svårt att bedöma när de är exakt ätmogna.

    Hur ska en perfekt mango se ut?

    Det finns nog en massa frågor här och jag hoppas vi kan hjälpa varandra med lite bra knep?



    Men Mia, du borde väl också sitta inne med ett och annat knep. :)

  • Ulrika91 24 oktober 2010

    Jag har på min blogg gjort (hittills) två inlägg som jag döpt till Råvaror-special. Där skriver jag om allt du kan tänkas behöva veta om just den råvaran. Hittills har jag bara hunnit med hammarvitlök och granatäpple.

    http://ulrikasmat.blogspot.com/search/label/R%C3%A5varor-Special

  • boz1965 24 oktober 2010

    Visst men nu var det ju den här tråden vi skulle skriva våra tips i ;)

  • Ulrika91 24 oktober 2010

    Det stämmer. Jag är bara lite på latsidan idag.

    Hur en bra mango och papaya ser ut är jag också intresserad av.

    Jag vet inte om jag kan komma på några bra tips!
    Tomater försöker jag alltid köpa med kvisten kvar, har fått för mig att det är bättre.
    Melon ska ju låta ihåligt när man knackar på den.

    Ja så mycket kom jag ihåg idag :P

  • Mistys 24 oktober 2010

    Tryck en avocado lätt på toppen där skaftet suttit. Känns den som din nästipp är den ätklar. Kläm aldrig mittpå avocadon. Dels skadar det den och den kan bli missfärgad samt att är den mjuk där är den snart övermogen. Fast ska du ha den samma dag gör det ju inget:)

  • Bumbis 24 oktober 2010

    Ang avocado har jag hört att när "ploppen" på toppen ramlat av eller lätt ramlar av är den perfekt att äta. Det är väl typ samma som att den är mjuk i toppen. För mig har det funkat iallafall.

  • The_mama97mia 24 oktober 2010

    När jag köper isbergssallad letar jag efter "lösa" huvuden, alltså inte kompakta. Känner på dom o bedömer vikten liksom.

    Lite likadant med paprika, väldigt tunga och kompakta paprikor är bara fulla av kärnhuset.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.