Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Efterlysning på försvunnet recept...

  • 31 maj 2001

    När vi flyttade råkade min klumpiga man slänga ett av mina bästa recept. Det var en marinerad fläskfilé som man sedan helstekte och lindade in i folie. I marinaden var det bl.a färsk basilika och vinäger. Jag har hittat receptet på nätet någonstans, men kommer inte ihåg vart. Någon som känner igen denna rätt??

  • evaldo 25 december 2007

    Marinad: 1 rödlök, 1 vitlöksklyfta, ½ kruka färsk basilika, ½ dl vitvinsvinäger, salt, peppar, 1 tsk kalvfond, ½ dl vatten, ½ dl olivolja

  • anluk 25 december 2007

    Låter gott. Lägger man fläskfilen länge i marinaden innan man steker den???

  • evaldo 25 december 2007

    Den bör nog ligga i marinaden att par timmar eller hellst över en natt så hinner den dra åt sig ordentligt.

  • anluk 26 december 2007

    den skall jag prova nu i helgerna!

  • Mammamu 26 december 2007

    Det här receptet har jag gjort många gånger och är helnöjd med resultatet. Det kanske inte var detta recept du sökte, men prova!:p

    Kall marinerad fläskfilé med Pernillas äppelsås

    4 portioner

    600 g fläskfilé
    1 msk salt
    1/2 tsk svartpeppar
    1/2 tsk finstött rosmarin

    marinad:
    2 tsk salt
    1 krm svartpeppar
    1/2 dl vinäger
    2 msk vatten
    1 dl olivolja
    1 pressad vitlöksklyfta
    1/2 finhackad lök
    1 dl finhackat kryddgrönt

    äppelsås:
    1 äpple
    1 hel inlagd saltgurka
    2 dl Crème Fraiche
    1 msk fransk senap
    salt och peppar


    Sätt ugnen på 225°. Klappa in köttet med kryddblandningen och bryn i stekpanna för att få färg. Stek i ugn i 20 minuter. Låt svalna.
    Skiva köttet i centimetertjocka skivor. Blanda marinaden och häll över köttet, marinera över natten. Finhacka äpplet och saltgurkan. Blanda med crème fraiche, senap, salt och peppar. Ställ kallt en stund före servering.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.