Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Egen yogurt?

  • lijo0006 26 augusti 2009

    Någon som har ett pålitligt recept för hemmagjord yogurt?
    Brukar värma ca 2 l mjölk fingervarmt, blanda i 2 dl "köpe" yogurt och låta stå i rumstemp i ca ett dygn. Lite lynnigt recept, i bland blir det kanon men lika ofta för rinnig, för sur och så vidare.. Finns det en liten mejeri -ist där ute som kan hjälpa mig?!

  • svengelsk 26 augusti 2009

    Mjölken skall kokas upp och sedan kallna för att andra bakterier först skall dödas. Alternativt kan UHT mjölk användas. Köpeyoghurten skall vara så färsk som möjligt och yougurten skall kylas så fort som den har stelnat. Min brukar bara ta fem- sex timmar i termos. Man kan tillsätta torrmjölk för att få tjockare yogurt. Riktigt som köpt yoghurt blir den i alla fall inte. Jag behöver också experimentera vidare.

  • Amandia 3 september 2009

    Min pappa gjorde alltid egen yoghurt när jag var liten. Minns att det var på kokt mjölk blandat med yoghurt som sen stod ett dygn. Samma som ditt recept alltså. Men han lyckades alltid få såna hemska små "skinnbitar" i yoghurten sen. Som att det la sig en hinna på och vart små hemska bitar i hela yoghurten... Annars var den ju god.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.