Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Fisk och skaldjur WWFs rekommendationer

  • monel 23 mars 2008

    Fiskar man kan äta utan att få dåligt samvete (Y)

    Abborre
    Alaska Pollock, MSC-märkt
    Blåmusslor, repodlade
    Gråsej
    Gädda
    Gös från insjöar
    Hummer
    Krabba, burfångad, svensk
    Lax, KRAV-märkt
    Sill och strömming
    Skarpsill
    Skrubbskädda (vanlig flundra)
    Vildfångar och odlad fisk som är miljömärkt

    Det var inte mycket att välja på :'(

  • farmoringer 23 mars 2008

    Antalet sorter minskar hela tiden tycker jag.

  • Penne 23 mars 2008

    Åt scampi igår och fick höra att det var typ det värsta man kunde tänka sig. Ur miljö synpunkt.

  • farmoringer 23 mars 2008

    Skrivet av sussie755 den 23 mar 2008

    Åt scampi igår och fick höra att det var typ det värsta man kunde tänka sig. Ur miljö synpunkt.


    Men visst var det gott??
    Har ibland jätteräkor på min meny hemma. Man tänker ju inte alltid när man ser ett extrapris......Tyvärr..

  • Penne 23 mars 2008

    Ja jag tycker det e toppen. Låter mina marinera i olja o vitlök över natten. O ibland så wokar jag de hastigt innan de serveras. Mmm. O så aioli eller citronmajonäs till det. Underbart.

    Och som du säger, tänker man kanske inte så långt när det smakar så gott...Tyvärr.

  • The_mama97mia 23 mars 2008

    ....som en kompis till mig sa... "vaddå? Jag äter torsk. FIsken är ju redan fångad o dödad.... "
    Fast jag brukar försöka tänka på vad jag köper....

  • Ketronya 23 mars 2008

    Det fanns väl en del att välja på tycker jag :)

  • Ketronya 23 mars 2008

    Skrivet av mama97mia den 23 mar 2008

    ....som en kompis till mig sa... "vaddå? Jag äter torsk. FIsken är ju redan fångad o dödad.... "
    Fast jag brukar försöka tänka på vad jag köper....


    Jo... fast om folk hade slutat tänka så, så hade kanske våra hav inte blivit utfiskade... För om ingen köper fisken blir det ingen mening med att fiska den...

  • WiolaH 14 juni 2012

    De har glömt den godaste av dem alla! Makrillen är oxå OK att äta och finns både färsk och fryst . Med massor av nyttigt fett och god att grilla...... {eat}

    Grilla i folie eller direkt på grillgaller, stek på stekjärn eller i ugnen. Salta och fyll den med citronskivor och dill. Servera med en kall yoghurtsås, jag brukar göra en enkel örtkryddad variant (Y)

    Den är ju jättegod rökt oxå..... (Y)(Y)

  • Mistys 14 juni 2012

    Det kommer en scampi (jätteräka)på marknaden inom kort som är grönlistad. Dock blir den dyr och den kommer kanske inte finnas på alla butiker.
    Willys är den enda kedja som inte tar in rödlistad fisk överhuvudtaget så köper man sin fisk där är den alltid OK;)

    Sen finns det ju några sorter till på gröna listan bla Krav märkt torsk.
    Gulmarkerade kan man äta ibland.

    http://www.wwf.se/vrt-arbete/hav-och-fiske/ww-fs-fiskguide/1243694-ww-fs-fiskguide-nr-du-ska-kpa-miljvnlig-fisk

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.