Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

För Het Chili con carne!!

  • Roseda 1 november 2008

    Hjälp önskas tacksamt!! gjorde Chili con carne igår men vi tyckte att den blev väl stark i slutändan... något tips vad jag ska göra med halva grytan som vi har kvar.. kan jag tillsätta något hokus pokus...

  • The_mama97mia 1 november 2008

    Svårt... sötma brukar mildra hetta. Späd ut det med mera vita bönor i tomatsås eller ngt? Rå potatis brukar ju tipsas om för att ta upp för mkt salt...

  • The_mama97mia 1 november 2008

    eller, gör en soppa av resten... späd med mera tomater, lite grädde, rå tärnad potatis... etc...

  • MatAnders 1 november 2008

    Jag håller med mama97mia spä ut är nog det enda tyvärr. Lycka till i alla fall.

  • Nettie 1 november 2008

    farinsocker brukar ta bort hettan lite

  • dePaul 1 november 2008

    Om du inte vill späda ut grytan så är det endast förlängd tillagningstid som mildrar styrkan något. Tyvärr kommer i så fall dina bönor att bli sönderkokta, du blir m a o tvungen att tillsätta nya.

    ~Paul~

  • segerwitch 1 november 2008

    Skrivet av Roseda den 1 nov 2008

    Hjälp önskas tacksamt!! gjorde Chili con carne igår men vi tyckte att den blev väl stark i slutändan... något tips vad jag ska göra med halva grytan som vi har kvar.. kan jag tillsätta något hokus pokus...

    Det är lätt hänt, att man vill krydda extra och glömmer av att chili blir starkare ju längre den står på plattan, det sätt jag rekommenderar är stek lite mer köttfärs och lägg i , pröva också med mer tomater,

  • monac 1 november 2008

    kan det bli för starkt:p:D
    ät ett gott neutralt baugett-igt bröd till och en sval mynta yoghurt på toppen.
    ev.koka ris till(eller är det självklart?)

  • Roseda 1 november 2008

    Hej alla glada Matklubbvänner vilken tur att man har Er!! Tack för alla bra tips! Vi spädde ut med lite mer vatten och krossade tomater så kunde vi äta upp det som var kvar, men jag sparar som sagt alla bra tips de kan säkert komma till användning nån mer gång när det blir lite väl starkt...:)

  • dePaul 1 november 2008

    Skrivet av segerwitch den 1 nov 2008
    Det är lätt hänt, att man vill krydda extra och glömmer av att chili blir starkare ju längre den står på plattan,
    Chilin blir inte starkare, tvärtom. Ju längre du tillagar den desto mer tappar den i styrka.

    Du blandar nämligen ihop två saker här: Styrka genom koncentration och styrka i samband med samma volym som ursprungsformen.

    Självklart blir grytan starkare om du koncentrerar smaken genom att koka bort vatten. Men om du tillför vatten till samma volymmängd som från början så tappar den som sagt i styrka ju längre den står på plattan.

    ~Paul~

  • Prima 1 november 2008

    Jag hade spätt ut den med passerade tomater o fler bönor, serverat creme fraiche som tillbehör samt naturell sallad och bröd. Bröd ska som bekant lindra hetta... vätska gör det inte. :o)

  • redd 1 november 2008

    Alla som är förtjusta i chili och annan stark mat vet vitt bröd och mjölk är det som hjälper när tungan håller på att brinna upp..

    Så lite grädde, yogurt etc. skulle blivit mitt tips.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.