Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Form till att böja havreflarn

  • anjo5700 8 september 2010

    Har fått en förfrågan från en släkting i USA om formar som används till att böja havreflarn. Hans mormor bakade dem men mamman kan inte få tag på sådana formar där borta.

    Undrar nu om sådana finns att köpa fortfarande? Min mamma brukade baka dem när jag var liten men det var länge sen.

    /Annelie

  • Okänd 8 september 2010

    köp en bit rundstav på nåt byggvaruhus.

  • anjo5700 8 september 2010

    Köpa rundstav kan han göra själv därborta.

    Det jag är intresserad av är om det finns att få tag i sådana formar och inget annat. För han vill göra som mormor gjorde. Därborta är det viktigt att hålla på traditionerna.

    /Annelie

  • bakakaka 8 september 2010

    http://www.bagarenochkocken.se/shop/?artnr=425125&cat_id=208

  • UllaC 8 september 2010

    Min mamma använde kaveln när hon skulle böja havreflarn. (Y)

  • Josses 8 september 2010

    Är det de här böjda metallformarna du är på jakt efter?
    En platt metallbit som är böjd som en halvmåne, lite svårt att beskriva den, hoppas du förstår.
    Det brukar finnas dessa metallformar på loppisar.
    Såg ett helt gäng på en loppis här i Ö-vik förra veckan.

  • amoz 8 september 2010

    Oj, det påminner mig om en gång för många år sedan då jag skulle baka just havreflarn och de skulle vara böjda. Jag funderade på hur jag skulle få till det och till slut tog jag dammsugarslangen och lindade folie runt den. Sen la jag den mellan två stolryggar och glad i hågen tog jag flarnen från plåten och la dem runt stången. Det såg så bra ut i början, men då det nästan var fullt på stången blev det obalans på den och alla kakorna for i golvet!:(

  • chrisq 8 september 2010

    Skrivet av amoz den 8 sep 2010

    Oj, det påminner mig om en gång för många år sedan då jag skulle baka just havreflarn och de skulle vara böjda. Jag funderade på hur jag skulle få till det och till slut tog jag dammsugarslangen och lindade folie runt den. Sen la jag den mellan två stolryggar och glad i hågen tog jag flarnen från plåten och la dem runt stången. Det såg så bra ut i början, men då det nästan var fullt på stången blev det obalans på den och alla kakorna for i golvet!:(
    :'(kan se det framför mig stackare men är ju av misstagen vi lär oss {messed}

  • anjo5700 9 september 2010

    Just det Josses det är metallformar som är böjda som en halvmåne jag är ute efter. Jag antar att det inte görs sådana längre utan det är loppis som du säger man får leta efter dem på. {disapointed}

    /Annelie

  • bakakaka 9 september 2010

    Skrivet av bakakaka den 8 sep 2010

    http://www.bagarenochkocken.se/shop/?artnr=425125&cat_id=208


    Är det inte såna här du menar då???

  • anjo5700 9 september 2010

    Nej, den är ju rund.

    Formen jag vill ha är bara böjd på ett ställe och kan stå upp. Ett uppånervänt U

  • Okänd 9 september 2010

    Ok. Då förstår vi. Håller ögonen öppna. :)

  • idea_ 9 september 2010

    Gissa vad, när jag fick den webadress jag ville ha för syltburkar hittade jag även dessa så kallade spånformar, vist var det sånna du letade efter? http://hus-modern.jetshop.se/spanform-p-218-c-154.aspx

    Tänk att ett litet hjälprop kan ha chansen att hjälpa flera.

    Hoppas att det är rätt sort, kram idea_

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.