Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

frågor

  • 20 september 2000

    tja!jag o min kompis håller på med iett arbete i hem kunskap och undrar om ni kan svara på lite frågor som vi vill skriva om här kommer dom1.vad finns det för samband mellan mat och prestations förmåga tror du?2.vilka måltider bör vi äta och vad har respektive måltid fär betydelse?3.vad har vattnet för betydelse när man sportar och håller på?4.vilka näringsämnen finns , vad är dess uppgift och hur ska vi äta för att få dagsbehovet?5.hur ser en näringsrik dagsmeny ut för dig?Vi skulle alla bli jätte glada om ni svaraså vi kan skriva i vår tidningen!

  • 23 september 2000

    Dina frågor är mycket intressanta och viktiga för hur vi mår. Dessvärre kan vi av utrymmesskäl inte besvara dem så som önskat, då näringslära är ett oerhört stort ämne.Klart är i alla fall att det finns ett viktigt samband mellan mat och prestation. Det är viktigt att äta regelbundet och varierat och att man följer den sk tallriksmodellen så att man får i sig lite av varje och allt det man behöver för att fungera. Glöm ej frukt och grönsaker. Är man vegetarian är det särskilt viktigt att man äter ärter, bönor och linser för att få fullvärdigt protein. Kroppen behöver mycket vatten varje dag eftersom vi gör av med mycket vätska varje dag, framför allt unga, aktiva människor. Kontakta t ex Livsmedelsverket som har flera broschyrer kring ämnet.Lycka till!/Red.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.