Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Fritera

  • Sashimi 16 februari 2009

    Jag har gjort smaskiga falafel :p men de faller bara isär i stekpannan, funderar nu på att fritera dem istället men har lite funderingar:

    Vad använder ni för olja?
    Hur mycket olja behöver man?
    Sparar ni oljan och hur länge håller den i.s.f.?
    Hur förvarar ni oljan, i samma förpackning som ni köpte den i?
    Om man behöver slänga oljan, kan man hälla ut den i vasken??

    Många frågor... :o

  • frucaos 16 februari 2009

    Jag kan svara på några frågor - men inte alla.
    Det finns speciell friteringsolja att köpa - den är bra.
    Ta ganska generöst med olja - när du har friterat klart silar du bort skräpet och sparar oljan. Du kan ha den i samma förpackning (använd tratt - när den svalnat). Hållbarheten är jag osäker på - men det går ju att lukta på den ...
    Släng absolut inte i vasken! Olja räknas tydligen som "riskavfall" och ska lämnas på återvinningsstationen ...

  • Sashimi 17 februari 2009

    Det är just det jag är lite nyfiken på... Är fritering ett smidigt sätt att laga mat på eller är det opraktiskt, flott och jobbigt? :D

  • anmawa 17 februari 2009

    Jag har ingen frityrgryta men om det är ett sådant recept brukar jag använda rapsolja i vanlig gryta.
    Jag använder rapsolja även vid fondue. Jag tror att frityroljan håller i en vecka, men jag brukar slänga efter varje gång. Jag vet dem som har haft samma olja över sommaren i frityrgrytan men det känns ohygieniskt. Fett i vasken överhuvudtaget ställer till det för avloppet för det blir stora, hårda fettklumpar som proppar igen avloppsrören. Man kan tänka på det och torka sina stekpannor med hushållspapper först innan man spolar dem under kranen så blir kommunen glada.

  • Jilliii 17 februari 2009

    min mamma friterar i kokosfett.. o ärligt, även jag föredrar det.. friterade räkor eller kyckling..
    med ris o Unkle Bens sweet & sour sås..


    hmm.. tror jag ska slå en pling till mammsen o bjuda mig själv på middag :P

  • lenajeanette 17 februari 2009

    Kokosfett är jättebra till fritering, tål hög värme.

    har fått lära mig av en Israelisk vännina när hon gör falafel, vid friteringen lägger hon i en morotsbit som ligger i oljan eller fettet under hela friteringen.
    Har faktiskt glömt vad det skulle ha för effekt, någon som har en aning?

  • Sashimi 17 februari 2009

    Morot i oljan? Spännande... :D

    Jag har sneglat på såna maskiner, fritöser, och undrat om de är så mycket bättre än vanlig kastrull? Är det någon som vet?

    Om frityroljan bara håller i en vecka så är det inte länge! Då måste man ju fritera massor för tjäna in 50-lappen vad det kostade att inhandla oljan. :'( *fattig student*

  • bakakaka 17 februari 2009

    Jag använder frityrolja och brukar ha den i flera månader. Har aldrig varit med om att den blivit dålig. Jag silar den och förvarar den i flaskan jag köpte den i.

  • Sashimi 17 februari 2009

    Skrivet av bakakaka den 17 feb 2009

    Jag använder frityrolja och brukar ha den i flera månader. Har aldrig varit med om att den blivit dålig. Jag silar den och förvarar den i flaskan jag köpte den i.


    Flera månader? Va skönt! Då kan jag tänka mig att inhandla det! :)

    Vad använder ni för "redskap" när ni friterar? Funderar på att inhandla antingen 1) frityrkorg eller 2) hålslev från Ikea. Vilket är bäst, korg eller slev? Eller både och? :D

  • LaJefa 17 februari 2009

    Jag använder hålslev och friterar i min wokpanna. Silar oljan och ställer den i kylen efteråt. Viktigt är om du friterar på detta billiga sätt att INTE har köksfläkten igång under friteringen och ha gärna en handduk eller filt i närheten ifall att det skulle börja brinna. Använd ALDRIG vatten till att släcka en eventuell oljebrand utan kväv den med en filt. Jag hatar att rengöra fritösen därför kör jag med denna enkla metod. Lycka till!

  • bakakaka 18 februari 2009

    Jag avskyr också att rengöra fritösen. Därför använder jag fortfarande min gamla frityrgryta med korg. Den kan man ställa in i diskmaskinen, enklare kan det knappast bli. Fritösen står bara i skåpet och tar plats. :)

  • Okänd 18 februari 2009

    Det finns en nackdel och en risk med att fritera i gryta/kastrull, det är svårt att kontrollera värmen exakt. man måste alltid ha ett lock som passar till grytan man använder om det skulle ta eld. Det är ju absolut förbjudet att använda vatten i händelse av eld i en frityrgryta!
    Själv använder jag en fyrkantig, avlång fritös med termostat och överhettningsskydd. Värmedelen är löstagbar och blir därför väldigt lätt att göra ren, även själva frityrbehållaren är lätt att rengöra efter varje fritering. Enda nackdelen var att det inte gick att fritera något som var doppat i frityrsmet, det fastnade i botten på korgen. Så jag konstruerade en löstagbar botten av rostfri och polerad plåt så nu funkar det att fritera vad som hellst utan att det fastnar i korgens botten.
    Vad sugen jag blev på något friterat, det får bli till helgen!!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.