Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Fruktsocker - hur mkt i jämförelse med vanligt socker?

  • Kockarna 23 mars 2008

    Jag har läst att fruktsocker ska vara bättre att använda än vanligt socker då det måste gå igenom kroppen och omvandlas till glukos innan det går ut i kroppen, vilket gör att blodsockret inte höjd lika snabbt, plus att man behöver mindre mängd fruktsocker än vanligt vitt socker då det uppfattas som sötare. Saken är den att jag har nu köpt det, men jag blir inte riktigt klok på hur det ska användas. Om jag vill ersätta vanligt vitt socker i efterrätter, kakor, muffins etc. hur ska jag då räkna. Hur mkt mindre fruktsocker behöver jag i olika saker?

    Någon som är fruktsockerproffs och brukar använda det och som kan klargöra för mig hur jag ska använda det?(Y)

  • The_mama97mia 23 mars 2008

    Vilken svår fråga... detta måsta man ju forska i!
    Lycka till , återkommer om jag hittar ngt bra.... *L*

  • Countrygirl 26 mars 2008

    Hej
    Oftast står det på förpackningen hur mycket det motsvarar i vanligt socker. Du ska i alla fall inte väga det eftersom fruktsocker och vanligt socker inte väger lika mycket.

    Lycka till!

  • Kockarna 26 mars 2008

    Jag såg nu att det stod t.ex. 1/3 fruktsocker jämfört med vanligt socker i t.ex. efterrätter och massa annat. Men till bakning skulle man tydligen ha samma mängd, konstigt, undra varför?

  • frucaos 23 december 2009

    Fint att hitta gamla trådar ibland - jag har ett tryffelrecept som ska ha fruktsocker, men det har jag inte, så tänker använda vanligt. Får alltså öka mänden för att det ska bli bra. Hoppas att det funkar, tänker på konsistens och sånt ... men provar jag inte så får jag ju aldrig veta heller!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.