Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Frysa filodeg?

  • vanillalover 31 maj 2009

    Hallo i värmen!!
    Undrar bara om man kan frysa filodeg (som redan varit fryst från början) efter man gjort en paj av den..? För att sedan när man ska ha den, tar upp den ur frysen och värmer på den...
    Hoppas ni förstår vad jag menar :o
    Tack på förhand!
    /M

  • The_mama97mia 31 maj 2009

    jag har inte provat det, men det måste väl gå? Testa o rapportera vet jag...

  • boz1965 31 maj 2009

    Man ska ju helst inte frysa om matvaror som varit frysta innan. Det är bättre, imho, att göra en rejäl omgång med paj och frysa de färdiga pajerna som du inte ska servera just då, istället.

  • kramis65 31 maj 2009

    Ja, det funkar(Y)

  • The_mama97mia 31 maj 2009

    jag fattade som att du menade kan man frysa pajen man gjort med den frusna filodegen? och det tror jag man kan.

  • vanillalover 31 maj 2009

    Precis så menade jag; mama97mia!
    Jag ska ha student buffé på torsdag och hade hoppats kunna göra den idag för ett sen frysas. Men vågar inte testa om det nu skulle bli "pannkaka" av allt ihopa ;-(
    /M

  • The_mama97mia 31 maj 2009

    aha ok fattar. men ett par dagar i kylen håller det sig ju!

  • frucaos 31 maj 2009

    Har frusit filodeg (som varit fryst och sen använts till paj eller piroger) många gånger, det går fint. Men lika bra som färskt blir det förstås inte, det gör det väl nästan aldrig när man tinar upp något som varit fryst. Värm definitivt i ugn och inte i micron i alla fall!

  • boz1965 1 juni 2009

    Skrivet av frucaos den 31 maj 2009

    Har frusit filodeg (som varit fryst och sen använts till paj eller piroger) många gånger, det går fint. Men lika bra som färskt blir det förstås inte, det gör det väl nästan aldrig när man tinar upp något som varit fryst. Värm definitivt i ugn och inte i micron i alla fall!


    Det handlar inte om det funkar eller ej, det handlar om att varje gång du tinar upp livsmedlet igen så sker det en bakterietillväxt som kan vara direkt hälsovådlig om man har otur. Men visst funkar det att frysa om maten femtielva gånger om det bara är det saken gäller, men vilken av gångerna åker du på en rejäl omgång magsjuka? Även om bakterierna som sådana dör vid en viss temperatur så finns gifterna de producerar kvar i maten även efter tillagningen.

  • mayans81 1 juni 2009

    Borde gå att frysa in. har aldrig prövat så.. vi brukar göra saker med fioldeg och sen frysa in men då tillagas sakerna efter att dom har tinat igen

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.