Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Frysa rabarber?

  • Millutt 27 juni 2009

    Jag undrar om man kan frysa ner rabarber?

  • zonale 27 juni 2009

    Jag fryser alltid rabarber. Skivar och gör klart i påsar.:)

  • Millutt 27 juni 2009

    Så bra, då slipper jag göra en massa rabarberpajer just nu...Tack för ditt snabba svar! :)

  • zonale 27 juni 2009

    Håll till godo:p

  • redd 27 juni 2009

    Som sagt skiva dom. Och frys i påsar modell större. När det väl har fryst tar du ut påsen och slår den mot något hårt (använder diskbänken eller golvet) ett par gånger. Då faller bitarna isär och man kan använda så mycket man vill på det sätt man vill utan att behöva tina..
    Man kan även förpacka om det i burkar om man känner för det.

  • The_mama97mia 4 juli 2009

    jag brukar frysa rabarber o jordgubbar - o har gärna i lite socker i fryspåsen

  • redd 4 juli 2009

    Skrivet av mama97mia den 4 jul 2009

    jag brukar frysa rabarber o jordgubbar - o har gärna i lite socker i fryspåsen


    Så gjorde min mamma också men jag har aldrig förstått varför (fast som barn uppskattades givetvis sockret ;P)

  • sikaal 5 juli 2009

    Skrivet av redd den 4 jul 2009

    Skrivet av mama97mia den 4 jul 2009

    jag brukar frysa rabarber o jordgubbar - o har gärna i lite socker i fryspåsen


    Så gjorde min mamma också men jag har aldrig förstått varför (fast som barn uppskattades givetvis sockret ;P)


    Förr sa man att bären behöll färgen bättre om man hade lite socker med.

  • 5 juli 2009

    (Y)Aha,min dotter och jag hade en liten diskussion i veckan om sockrets vara eller inte vara i jordgubbspåsen när man fryser in bären.Kan det vara så enkelt att det har med färgen att göra,tack i så fall

  • lena4 5 juli 2009

    Det har jag ochså fått lära mig att färgen behålls med socker i frysta bär. Men vet inte om det behövs i rabarber???
    Jag fryser mycket rabarber som jag tar upp och blandar i när vinbären är klara. Då blir det saftkokning. Saften blir mycket mustig om man blandar med rabarber.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.