Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Fyra kryddor

  • Mosshulda 7 december 2008

    Morsning på er, nu vill jag gärna få hjälp hur man blandar till fyra kryddor. Fick tag av en kompis recept på goda köttbullar som innehåller kryddan fyra kryddor. Hade tänkt satt göra dessa till jul.

  • The_mama97mia 7 december 2008

    FYRA KRYDDOR Färdig kryddblandning bestående av två delar muskonöt, två delar malen vitpeppar, en del kryddpeppar och en del malen kryddnejlika.

  • irrevirre 7 december 2008

    Skall tydligen bara en färdig blandning bestående av två delar muskonöt, två delar malen vitpeppar, en del kryddpeppar och en del malen kryddnejlika.
    Har aldrig sett i vanlig matbutik. Vet någon annan var det kan finnas? (Annars kan man ju blanda själv)
    Hur ser receptet ut? Blev nyfiken.

  • The_mama97mia 7 december 2008

    Fyra-kryddor fanns här på MK, men är fem kryddor i.

  • irrevirre 7 december 2008

    Skrivet av IrreVirre den 7 dec 2008

    Skall tydligen bara en färdig blandning bestående av två delar muskonöt, två delar malen vitpeppar, en del kryddpeppar och en del malen kryddnejlika.
    Har aldrig sett i vanlig matbutik. Vet någon annan var det kan finnas? (Annars kan man ju blanda själv)
    Hur ser receptet ut? Blev nyfiken.


    Hoppasan, "mama" var på hugget och hann före:-)

  • The_mama97mia 7 december 2008

    *hehe* we aim to please här
    Ska faktiskt göra julköttbullar idag och blev glad att hitta kryddfrågan.

  • babbs 7 december 2008

    Kollade på nätet. Det finns många varianter av fyra kryddor, här är några av dem.
    Det är bara att blanda och smaka.

    Fyra kryddor förekommer i en rad olika varianter. Mest känd torde den franska varianten vara. En svensk variant skapades av krögaren Tore Wretman, även benämnd épice riche efter en av hans restauranger (Riche i Stockholm).

    Ingredienser fransk variant:
    2 delar muskot
    1 del kanel (eller ingefära)
    1 del kryddnejlika
    4 delar vitpeppar

    Används bl.a. till smaksättning av patéer och grytor.

    Ingredienser Tore Wretmans:
    1 del mald muskot
    2 delar mald vitpeppar
    1 del mald kryddpeppar
    1 del mald kryddnejlika


    5 delar mald vitpeppar, 2 delar mald muskot och 1 del av vardera mald kryddnejlika och ingefära.
    Man kan också lägga till lite mald kryddpeppar och kanel.

  • jas65 20 december 2008

    Jag köpte i en kinesisk affär fyra kryddor som jag skulle ha till kinesiska kryddade revbenspjäll.

    Mvh
    Höfta på gärna med med egen kryddblandning.
    Anders

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.