Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Gastronomisk bibel?

  • fiskkor 20 november 2011

    Hej alla matklubbare!

    Jag har på senare tid börjat laga extremt mycket mat, och man lär sig hur allt funkar tillsammans genom att testa såklart. Men det känns som att mycket av främst kanske den rent kemiska biten går en förbi!

    Nu undrar jag helt enkelt om det är någon som vet någon Kokbok, som kanske inte i första hand innehåller recept? utan mer information om hur man använder och tillreder olika ingredienser & dessas egenskaper & smaker? T.om. kanske hur man känner igen bra råvaror osv. Med andra ord en gastronomisk bibel!

    Tänkte önska mig denna i julklapp. Om den nu finns vill säga.

    Tacksam för svar & Vänliga novemberhälsningar från skogen!

  • dinsyrra 21 november 2011

    Detta kanske är något i stil med det du söker: http://www.bokus.com/bok/9789172232266/den-tekniske-kocken-recept-och-forklaringar-till-varfor-vissa-saker-hander-i-koket/ Författaren verkar behandla en del av de ämnena du nämner.

  • MosterNettan 24 november 2011

    Tack för tipset "syrran"! Den boken ska jag messa tomten om...

  • wildlife 24 november 2011

    Om du känner dig bekväm med att läsa engelska så finns ju Larousse gastronomique... aldrig läst den själv, men tydligen erkänd som en riktig mat-bibel...

    http://www.bokus.com/bok/9780307464910/larousse-gastronomique-the-worlds-greatest-culinary-encyclopedia/

  • Roggan 24 november 2011

    Skrev inte Jan Boris Möller en bok om matens kemi, eller något sådant, för ett tiotal år sen? Har bläddrat i den någon gång. Vill minnas att det var intressant läsning om hur man använder olika råvaror för olika resultat. Kanske någon annan minns bättre? Skulle tro att det är en sådan bok du söker...

  • svengelsk 24 november 2011

    Skrivet av wildlife den 24 nov 2011

    Om du känner dig bekväm med att läsa engelska så finns ju Larousse gastronomique... aldrig läst den själv, men tydligen erkänd som en riktig mat-bibel...

    http://www.bokus.com/bok/9780307464910/larousse-gastronomique-the-worlds-greatest-culinary-encyclopedia/

    Vi har den och jag använder den ibland. Vore jag så där riktigt matintresserad, skulle den nog vara oumbärlig.

  • blekegreven 24 november 2011

    Skrivet av wildlife den 24 nov 2011

    Om du känner dig bekväm med att läsa engelska så finns ju Larousse gastronomique...


    Uppskrivet på önskelistan.

    Sen kan jag tipsa om http://www.bakkemi.se/, om man nu som jag är intreserad av bakning.

  • fiskkor 24 november 2011

    ÅH! tack! ska titta närmare på den där Larousse Gastronomique! Den andra var också bra, men Larousee verkar vara mer omfattande!

  • boz1965 24 november 2011

    Jag använder Stora Kokboken från 1949 när det gäller traditionell matlagning. Den var min mors "köksbibel" och även jag skattar den högt. Där finns precis ALLT, det är inte bara matlagning och recept, utan beredning och preparation, servering och presentation, vett och etikett, dukning, och även anvisningar om hur inneboende tjänstefolk bör uppföra sig. ;)

  • fiskkor 25 november 2011

    Hah! herregud, den tror jag dock att jag sett hemma hos min farfar när jag tänker efter, tror jag ska titta där! Den där Larousse lala... är helt sinnessjukt omfattande 1206 sidor! satan i gatan!

  • MosterNettan 25 november 2011

    Jag minns när Jan Boris-Möller var tv-kock nån gång i fyrans barndom. Då gjorde han ett experiment med kött, utskuren biff tror jag det var. Han tillredde biffarna på olika sätt, grillade, stekte, kokade och säkert nåt mer sätt. Han hade samma kryddor och det lustiga vara att resultatet blev ungefär detsamma för alla sätten.
    Han avslutade med nåt lustigt i stil med; du kan göra hur du vill för köttet har ju ingen aning om hur det tillreds...

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.