Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Gelé?

  • 13 augusti 2001

    Jag har tänkt göra gelé på vinbär men har aldrig gjort det. Hur gör man, kan jag be och få recept av någon?

  • 14 augusti 2001

    Den bästa gelén gör du av både svarta och röda vinbär. bären bör vara knappt mogna, innehåller då mest pektin. Är bären övermogna, tillsätt då extra pektin. 1l vinbär.1 dl vatten till röda och 1.5 dl vatten till svarta bär.9 dl socker till varje avrunnen l saft. Gör så här.Skölj bären. koka bär och vatten i ca 10 min, tills bären avgivit saft.Sila saften och mät upp den.Koka upp saften och rör ner sockret, lite i taget. Koka upp saften igen tills det bubblar över hela ytan.Gör ett geléprov genom att hälla lite gelé på ett kallt fat.gör en ränna genom geléklicken med t ex en sked.Om gelén inte flyter ihop igen, är den färdigkokt.Koka annars ca 5 minuter till.Ös upp gelén på varma rena geléglas eller burkar. Fyll dem ända upp. Sätt på lock. Förvara dem kallt.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.