Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Gelé utan att tillsätta socker

  • Erajscha 28 augusti 2009

    Jag skulle vilja göra gelé på mina vinbär utan att använda socker. Någon som har provat att göra gelé med gelatin? Hur mycket ska man i så fall ta?

  • NicolinaZ 28 augusti 2009

    Tror du inte att vinbärsgelé helt utan socker blir väldigt surt :o

  • Erajscha 28 augusti 2009

    Jag tänkte söta den med sötningsmedel. Det har dock ingen gelaterande effekt.

  • Okänd 28 augusti 2009

    När jag kokar gele så blandar jag alltid med vita kart för säkerhetsskull och har aldrig misslyckats med gelen.
    Mamma sötar saft och gele med både sötningsmedel och lite vanligt socker.......hon tycker inte det blir gott med bara sötningsmedel.
    Lycka till med gelekoket:D

  • asaedetun 28 augusti 2009

    Är inte sötningsmedel värre för kroppen än vanligt socker??
    Man kanske kunde testa med råsocker istället för vanligt socker...
    Har inte provat själv.
    Lycka till!!!

  • Mistys 29 augusti 2009

    Min måg är utbildad och mycket kunnig i ämnet näringslära, ayerveda , meditation ,ämnesomsättning m.m Han påstår att fruktsocker är ok. Vet att det skrivits mycket om att det inte ska vara bra men han menar att det är samma sak som det som naturen själv stoppar i frukter. Kroppen har inga problem med fruktsocker. Som att äta ett äpple ( fast utan fibrer och vitaminer förstås). Så i vår familj byter vi nästan alltid ut sockret mot fruktsocker i bakrecept mm Fungerar precis lika bra och blir ingen smakskillnad(Y)
    Nu vet inte jag av vilken anledning du vill byta ut vanligt socker, är det för kalorierna så är ju fruktsocker inte någon lösning , Men GI förespråkar ju fruktsocker i sina recept så då funkar det ju.(Y)

  • Ernst76 29 augusti 2009

    Man kan söta med stevia.

  • Ernst76 29 augusti 2009

    "Flera faror med fruktsocker.
    En studie på människor som nyligen gjorts visar att fruktos ger en kraftigare fettbildning, särskilt av den farliga sorts fett som kallas bukfett. Dessutom visade det sig att fruktos gav ökad risk för diabetes och höga nivåer av farliga blodfetter."

  • Erajscha 29 augusti 2009

    Jag har diabetes så jag äter inte vanligt socker.

  • The_mama97mia 29 augusti 2009

    Jag skulle kolla på vad det står på Pektin-flaskorna, måste ju finnas tips o recept där?

  • sideshowzimmie 17 juli 2011

    Sockret fungerar delvis som konserveringmedel och ger fastare form till bland annat gelé. Alternativet är som någon annan nämnde ovan, att blanda socker och sötningsmedel. Citronsyra gör även gelén fast och fint. Flytande pektin kan du använda istället för att koka med knappt mogna bär. Gelatin gav mig ingen bra konsistens över huvud taget.

    Lär mer om flytande pektin och recept med det på http://www.atair.se

  • jollo10 18 juli 2011

    Gör man inte gele på gelatinblad?

    Hur gör man svartvinbärsgele, kan någon förklara det för mig?

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.