Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Glutenallergiker

  • AnnSofieAbrahamsson 4 juli 2008

    Hej!
    Var på ett läger för ett tag sedan där jag var handledare i matlagning för tonåriga typ 1 diabetiker där 2 tjejer var glutenallergiker. Dessa tjejer ansåg att det var tråkig variation på bröd, MEN, de berättade om ett knep man kunde göra:

    1. Ta 2 halvmåneformade glutenfria knäckebröd, lägg dem samman och fukta (inte dränka!) dem.
    2. Lägg de båda knäckebröden i 1 plastpåse och förvara i kylen över natten. Detta leder till att bröder mjuknar och dagen efter kan man äta mjukt glutenfrittbröd,vilket jag förstått inte är särskilt vanligt att hitta :)

  • JennyV 4 juli 2008

    Nej, det finns nog inte speciellt mycket att välja på. Jag vet en som brukar baka sitt eget bröd för att få något som smakar okej! Jag vet att vi säljer (konsum) frysta glutenfria bröd i olika former. Sen har vi även "bakeoff" baguetter som man "bakar" själv.

  • Wombat04 4 juli 2008

    Jösses, mamma hade en liten multipelallergisk tjej på dagis när hon var kokerska där och vi skulle baka bröd på sån där mix som finns. Det blev kritvitt som marmor och stenhårt. Vi kunde inte med att skära upp det brödet åt stackars lilla Freya så jag stack iväg till Blomgrens här i Göteborg, som har en massa glutenfritt bröd, kakor och bakelser, och köpte färdigt. Vi bor nämligen bara backen ner därifrån. Bedrövligt såg vårt bröd ut. Kanske var vårt fel, men vi följde receptet.

  • kickiekblad 10 juli 2008

    det finns ett bageri i malmö som e fantastiska dom har hur mycket som helst där köper vi allt vårt

  • Bok_Choy 15 augusti 2008

    En del av de nyare glutenfria bröden är faktiskt okej. Men annars så är det min mamma som bakar tekakor åt mig, efter flera års erfarenhet och test har hon lyckats göra bröd som är minst lika gott eller godare än vanligt bröd.

    Annars har man ju en del skräckupplevelser från det köpta brödet i skolmatsalen, som var så hårt att jag spenderade lunchen med att bygga hus av dem.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.