Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Göra bänkskivan skinande ren!

  • 123Linnea 29 januari 2010

    Jag har en laminatskiva i köket. Den är inköpt på IKEA för några år sedan. Den är gråmelerad - lite som granit (?) - och ser helt slät ut. Men när man ska rengöra den märker man att den har lite struktur.

    Jag tycker att den ser allt solkigare ut. Jag gnuggar och gnor med diskmedel, svamp (för glashäll). Jag har blötlagt och till och med använt aceton. Men det blir inte bra!
    Någon som har tips??!

  • zudette 29 januari 2010

    Kontakta IKEA - om det är ett produktfel så gäller säkert garantin ännu!

  • 123Linnea 29 januari 2010

    Nä, det är nog inget fel på den - även om den är krånglig.

  • Bossse 29 januari 2010

    du skall absolut inte använda aceton eller andra styarka kemikalier. Grönsåpa är bäst. Men det fordras att du regelebundet använder såpan. På så sätt bygger du upp en mycket fin yta som dessutom blir blank.

  • 123Linnea 29 januari 2010

    Om jag inte missminner mig har jag provat men jag ksa ge det ett nytt pröv - Tack!

  • 123Linnea 30 januari 2010

    OK, nu har jag gnott med grön såpa. Tyvärr är det fortfarande solkigt!

    Det är bara när lysrörsbelysningen är på som det syns - vilket är tur. Men det är fruktansvärt irriterande att inte få i ordning på det.:@

    Eftersom skivan är köpt på IKEA borde det vara någon på MK som dras med samma problem.

    Någon?:(

  • Gnurf 30 januari 2010

    Den var alltså inte sån när den var nyinförskaffad!??

    Möjligtvis kan det vara så att du redan från början borde ha behandlat laminatskivan enligt ngn speciell metod/med speciellt rengöringsmedel. Om det nu alltså har skett förändringar i laminatets struktur så kan du nog tyvärr inte komma tillrätta med dessa genom en ytbehandling :'( Laminat är lite kinkigt på det viset, går knappast att slipa om heller.

    Tänk dig en glasruta. Om glasrutan är smutsig så är det ju bara att torka av den med ngt lämpligt medel varierande från svagt till starkt rengöringsmedel beroende på smutsets vidhäftningsförmåga, alternativt ta bort tex färgrester med rakblad. MEN om smutset inte sitter på utsidan av glasrutan utan INNE i själva glaset. Vad gör du då!?? Byter glasrutan...:o

    Kanske kan du med ngn olja/vax förändra ytan så att ljuset reflekteras annorlunda, ergo ev defekter i ytstrukturen syns mindre.

    Det bästa är nog att kontakta IKEA lr ngn annan bygghandel där de saluför laminatskivor.

    :)

  • 123Linnea 30 januari 2010

    Tänk om det är så, att det är förändringar i själva skivan!!!! Shit - jag köper inte en ny, med allt vad det innebär vid mosaiken bakom och ursågning för diskho och häll... Fyyyyyy

  • irrevirre 30 januari 2010

    Skrivet av 123Linnea den 30 jan 2010

    OK, nu har jag gnott med grön såpa. Tyvärr är det fortfarande solkigt!

    Det är bara när lysrörsbelysningen är på som det syns - vilket är tur. Men det är fruktansvärt irriterande att inte få i ordning på det.:@

    Eftersom skivan är köpt på IKEA borde det vara någon på MK som dras med samma problem.

    Någon?:(


    Du kan prova med att ha såpa på över natten, torka av och efterputsa med sämskskinn. Jag har äkta granit och det funkar för mig. Putsar upp med sämskskinn emellanåt.
    Lycka till!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.