Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Grädd-ersättning i mat?

  • Niloin 7 maj 2010

    Hej!
    Jag gillar att göra gratänger, grytor och likande men ibland blir själva "gräddsmaken" för kraftig. Den mattar/rundar av de andra smakerna för mycket om ni förstår vad jag menar :)
    Eftersom jag vill behålla såsen i dessa maträtter skulle jag vilja hitta någonting som man kan spä ut grädden med...Några förslag? Det enda jag kan hitta på är vanligt vatten och det blir inte riktigt rätt det heller ;)

  • maithab 7 maj 2010

    Mitt tips är att använda mjölkpulver och vatten. Tar man mer mjölkpulver än tänkt för mjölkersättning så blir det tjockare (den reder liksom) utan att det för den skull blir gräddigt. Mjölkpulver är ju fettfritt och jag kan tänka mig att det är lite det du är ute efter?

  • AnneNi 7 maj 2010

    Jag brukar blanda grädden med mjölk (jag använder lättmjölk) när jga gör tex brunsås. Det borde ju fungera när man gör andra "gärddrätter" med.
    Lycka till!

  • jimboz 7 maj 2010

    Finns det inte gammeldags mjölk kvar, den är ju lite mittemellan.

  • LEDIVO 7 maj 2010

    Mildas mat extra 4 % tycker jag är en grädde som lyfter fram smaker och utan att gräddsmaken dominerar. Använder den mycket i grytor och gratänger, ibland bara den och ibland blandar jag med vispgrädde.
    http://www.milda.com/SE-New/produkter_dca.html

  • [email protected] 7 maj 2010

    Hej,

    jag brukar blanda 1 del grädde med 2 delar vatten och lite färskmålad hirs eller annan fullkornsmjöl.

  • maxxess 7 maj 2010

    Prova en oljebaserad "grädde" som tipsades om tidigare i tråden.
    Jag tycker Milda Mini 7% blir mkt mkt bra utan den "tunga" gräddsmaken, och det kleggar inte ihop sig med pasta osv.

    Funkar bra till gratänger också - men det blir inte som grädde för det är ju inte grädde!

    Alltså: testa en gräddersättning (gjord på oljor som är nyttigare). Du kan ju späda lite hur som helst utan att det bli vattnigt med det som du bukar använda, dvs grädde.

  • Tessankj 8 maj 2010

    Jag använder havregrädde. MIndre fett men en riktigt fyllig och god smak. Jag var tvungen att använda det en gång när jag skulle ha mjölkalleriker på besök och jag e fast nu. Tycker att den är toppen! :)

  • Niloin 11 maj 2010

    Tack! Så mycket bra idéer! Jag får spara den här sidan så att jag kan testa dem alla ^__^

  • toulasim 19 maj 2010

    Hur kan man byta ut creme fraiche (som inte finns har) i recept dar maten kokas

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.