Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Gräslök...ska den vila eller?

  • LaJefa 26 november 2008

    Jag älskar gräslök och har provat att så flera gånger här nere utan resultat...men min gulliga syster skickade ner rötter till mig och det funkade suveränt. Har klippt och fryst in...plus att jag har delat plantan så att jag har nu två krukor. Nu börjar den se lite hängig ut...och jag tror inte att den trivs så bra just nu.
    Mina frågor är nu...ska jag klippa ner den totalt? Ska jag låta den typ vila under vintern? Ska jag ställa den mörkt utan vatten? Eller ska jag låta den stå där ute fortfarande?
    Är jätte tacksam för svar...för jag vill ha fin gräslök nästa år oxå...det är stört omöjligt att få upp gräslök via frö här...har många vänner som har testat...och det funkar bara inte...allt annat som persilja, timjan, basilika...mm funkar toppen...alltså är jag jätterädd om mina gräslöksplantor a la "gillsan" så absolut alla tips är välkomna.

  • monac 27 november 2008

    gräslöken kommer igen varje år. i vart fall på friland. otroligt härdig. Hoppas den inte dör då för dig. Jag lovar hjälpa dig med en ny om så sker.:)
    Har du den inne är det väl bara att vattna på som vanligt.
    odla.nu kan ge dig närmare tips och instruktioner.

  • LaJefa 27 november 2008

    puff

  • Gnurf 27 november 2008

    Gräslök är ju som ett ogräs ungefär....här hos mig i Norrland kommer den upp överallt, tom i gräsmattan kring mitt trädgårdsland...men jag bara kör över den med gräsklipparn och insuper doften av nyklippt gräslök i luften...:D Personligen gör jag INGENTING med mina gräslöksplantor, annat än skördar och blandar i såsen till den varmrökta Siken...(H)

    Låt den Vila.

    RIP

  • Mellanbellan 27 november 2008

    Jag tror att den behöver vila för att orka med en ny skörd. :Z
    Här vissnar den ju ner helt på hösten för att växa upp med ny fräsch lök nästa vår. Jag klipper ner och fryser in gräslök på försommaren medan det finns mycket så har jag under vintern också. Dessutom växer det snabbt upp ny lök.

    Lycka till LaJefa

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.