Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Grön eller röd pesto

  • saraforsblom 19 februari 2010

    Hejsan!

    Jag har aldrig köpt eller använt pesto, men börjar bli lite sugen på att pröva. Vad är det för skillnad på grön och röd pesto och vilken är godast? Vad är ditt favoritrecept med pesto? Jag tänkte prova att ha det på varm smörgås tillsammans med ost och skinka.

    Mvh Sara

  • Schnitt 19 februari 2010

    Grön pesto tycker jag absolut är godast! Tros det finns soltorkad tomat i den röda, vilket också e gott, men ändå =)

    En rätt jag brukar göra med grön pesto som slår det mesta är Laxpesto.
    Jag tar en hel burk och blandar med 5 dl matlagningsgrädde, saltar och pepprar.
    Steker upp laxfiléer, ca 4 st.
    Kokar tagiatelle.
    Värmer upp såsen.
    Sen blandar jag hela härligheten med pasta, sås och lax. Brukar krossa laxfillerna med en gaffel så det blir fina bitar och ibland ha i färsk svamp o spenat.

    Varma mackor med lite pesto! Lät riktigt gott!
    Lycka till!

  • Gnurf 19 februari 2010

    Soltorkade tomater å kanske lite chili blir rött och mest örter som basilika/persilja blir grönt. Jag brukar halstra lax på grillen lr en köttbit och dutta över ngn form av pesto mot slutet som rinner ner lite sexigt över anrättningen :) Servera omedelbums (Y)

  • piusamadeusmozart 19 februari 2010

    Pesto Genovese (från Genua) gör jag själv i en stor marmormortel. Pesto betyder mer eller mindre att ingredienterna är stötta. Jag stöter alltså basilika, vitlök och pinjenötter och/eller valnötter (egna) med lite grovt salt. Det går lättare då. Sen olivolja extra vergine. Här används den främst som en sås på testaroli tillsammans med riven pasmesan. Testaroli är en mycket lokal produkt. En slags tjock pannkaka tillagad i en "testo" en jättestekpanna med runt järnlock som uppvärms med glöd. Testarolin skär man sen i stora rutor och slänger i kokande vatten mycket kort. Resultatet blir som en våt vettexduk. Det är jättegott men måste säga att min mamma uppskattar inte denna specialitet.
    Pesto Genovese är god också på nykokt pasta. Enkelt och billigt.

  • Gnurf 19 februari 2010

    Tänk att ha egenodlade pinje- och valnötter :D Påminner mig om när man kuskade runt i karibien och tog en kvast å gick ut å slog ned några färska guavafrukter till frukost...:)

  • saraforsblom 19 februari 2010

    Oj, det här låter jättegott! Måste prövas :)

    Skrivet av Schnitt den 19 feb 2010

    Grön pesto tycker jag absolut är godast! Tros det finns soltorkad tomat i den röda, vilket också e gott, men ändå =)

    En rätt jag brukar göra med grön pesto som slår det mesta är Laxpesto.
    Jag tar en hel burk och blandar med 5 dl matlagningsgrädde, saltar och pepprar.
    Steker upp laxfiléer, ca 4 st.
    Kokar tagiatelle.
    Värmer upp såsen.
    Sen blandar jag hela härligheten med pasta, sås och lax. Brukar krossa laxfillerna med en gaffel så det blir fina bitar och ibland ha i färsk svamp o spenat.

    Varma mackor med lite pesto! Lät riktigt gott!
    Lycka till!

  • jimboz 19 februari 2010

    Dagens rätt 70:- Pasta med pesto ??????

    Personligen så avskyr jag den gröna och att få enbart pasta med pesto är det tråkigaste man uppfunnit sedan Moderaterna..

    Prova båda och bilda dig en egen uppfattning, man kan använda det i redningar, fyllningar samt andra maträtter också..

    Alltså ! Jag går på den röda varianten.(Y)

  • asasto 19 februari 2010

    Köpepesto är (N) den gröna köpepeston smakar åt höhållet (den borde inter ens få kallas pesto eftersom den inte smakar det minsta som riktig pesto) inte fräscht för 5öre och det går urlätt att göra sin egna pesto som faktiskt smakar gott.

  • jimboz 19 februari 2010

    Tyvärr så är det inte Italienarna längre som står för Pizzeriorna eller kvarterskrogen och det märks !

  • Schnitt 19 februari 2010

    Skrivet av asasto den 19 feb 2010

    Köpepesto är (N) den gröna köpepeston smakar åt höhållet (den borde inter ens få kallas pesto eftersom den inte smakar det minsta som riktig pesto) inte fräscht för 5öre och det går urlätt att göra sin egna pesto som faktiskt smakar gott.


    Va har du köpt för konstiga märken? Det finns urgoda köpepeston som smakar minst lika bra som egengjord! Finger lickin good pesto för 30 kr!

  • asasto 19 februari 2010

    Har testat de flesta sorterna och basilika är bäst som färsk (helst hemodlad och gärna sorten Mammuth el. vanlig storbladig sallatsbasilika , kallas även pestobasilika)) inte konserverad på burk.

    För 30kr kan man få massor av hemgjord pesto speciellt ifall man odlar basilikan själv + har man ont om pengar kan man faktiskt även byta ut pinjenötterna mot solrosfrön det smakar ungefär likadant.

  • Schnitt 19 februari 2010

    Självklart e det bäst med färsk basilika! :) Men köpepeston e verkligen inte dålig, inte ens hemköps egna är äcklig, även om jag föredrar Barillas ^^
    I längden är det nog billigare och köpa färdig pesto, för man måste ju äga en mortel om man ska göra egen! Och det känns lite som pastamaskinen för mig. Är inte så hurtig att jag gör allt från scratch när jag kan kan köpa det i burk! Prisa burkarna :p

  • asasto 20 februari 2010

    Jag använder matberedaren när jag gör pesto det funkar bättre än mortel tycker jag + den används till så mycket annat i matlagningen. Bara och slänga ner allt och tryck på knappen och peston är klar på några sekunder, och den är då även helt tillsatsfri.

  • Mistys 20 februari 2010

    Tycker grön är godast. Jag gillar att klicka peston på Pasta Carbonara. Kanske inte det rätta men jag gillar verkligen smaken av Pasta, bacon , äggstanningen och pesto (L)

  • poffa 7 mars 2010

    Skrivet av asasto den 20 feb 2010

    Jag använder matberedaren när jag gör pesto det funkar bättre än mortel tycker jag + den används till så mycket annat i matlagningen. Bara och slänga ner allt och tryck på knappen och peston är klar på några sekunder, och den är då även helt tillsatsfri.


    En mixer är inte fel, funkar med stavmixer också..

  • flingsalt 7 mars 2010

    Grön är godast!

    Åh.. spaghetti, prosciutto, hyvlad parmesanost, färsk mozzarella, lite ruccola, cocktailtomater, olivolja och grön pesto på. Testa det! Underbart gott!(L)

  • ros 7 mars 2010

    :$Ett förslag på grön pesto
    Basilikapesto
    Tips: använd olika örter,nötter, ostar mm

  • TTJ 7 mars 2010

    Röd pesto är riktigt gott.
    En enkel rätt är att blanda en burk med ca 5 dl grädde och hälla över förstekta kycklingfileer i bitar i en ugnsform med lite god riven ost ovanpå. Låt stå tills allt är genomvarmt och osten fått lite färg. Gott med ris till.

    ICAs röda pesto innehåller dessutom inga nötter, tips till alla allergiker!

  • soccermum 21 juli 2011

    Skrivet av poffa den 7 mar 2010

    Skrivet av asasto den 20 feb 2010

    Jag använder matberedaren när jag gör pesto det funkar bättre än mortel tycker jag + den används till så mycket annat i matlagningen. Bara och slänga ner allt och tryck på knappen och peston är klar på några sekunder, och den är då även helt tillsatsfri.


    En mixer är inte fel, funkar med stavmixer också..


    Japp stavmixer funkar finfint :)

  • smultronohallon 23 juli 2011

    Jag använder stavmixer när jag gör min grönapesto. Kolla gärna mitt recept, är supergod

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.