Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Haverrot - en rotsak som påminner om svartrot

  • imse 7 november 2007

    Vill berätta om haverroten som har blivit en kär bekantskap för mig. Har odlat den här hemma i grönsakslandet och har nu fått börja botanisera med den i köket.
    Roten är blekgul och lite mer morotsformad än svartroten.
    Den kallas också för vegetarisk ostron.
    Hoppas ni blir sugna på att testa så här i hösttider då rotsakerna har en självklar plats på tallriken.
    Läste att Lejontornet i Sthlm körde den på sin meny.(H)

  • Jessika 9 november 2007

    Vad gör du med havreroten? Används den som svartrötter eller som morötter eller......?

    Vet du om den brukar finnas i butik? Det låter spännande men det är ju lite väl sent att börja odla själv:D

  • imse 10 november 2007

    Skrivet av Jessika den 9 nov 2007

    Vad gör du med havreroten? Används den som svartrötter eller som morötter eller......?

    Vet du om den brukar finnas i butik? Det låter spännande men det är ju lite väl sent att börja odla själv:D


    Hej
    Den är lik svartroten i sitt användningsområde, här kommer några tips..
    Jag tycker att det är gott att servera dem förvällda med ett citronsmör eller annat kryddsmör.
    Att äta haverroten tillsammans med en god sås ex. vitvinssås, hollandaisesås.
    Att rosta dem i ugn är ett enkelt sätt.
    Har du någon butik som har lokalt odlat, så kanske.
    Annars får du ta hem frö från Runåbergs fröer och vänta....:D

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.