Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hel grillad kyckling

  • Susette 29 juli 2008

    Hur grillar man bäst en hel kyckling? Jag har roterande spett. Ska man förkoka den först? Jag tänkte att det annars tar väldigt lång tid!

    Hoppas någon kan svara mig!
    Susette

  • Fiona 29 juli 2008

    Jag tycker det blir godast om man inte förkokar den.
    Tid: ca 1 timma i ugn på 200 grader..
    Vet inte om det går fortare med roterande spett, har inget och har aldrig provat att laga med det heller.
    Jag tycker det blir godast om man ser till att krydda även från insidan, och gärna att använda en glaze att pensla på då o då under tiden.
    Annars ösa den ganska ofta, och att använda lite soya (kinesisk) .

  • Susette 29 juli 2008

    Tack för dina tips! Men jag glömde nog att tala om att det är en trädgårdsgrill jag tänkte grilla hel kyckling på. Har du även tips för det?
    Sommar hälsningar Susette

  • Fiona 29 juli 2008

    Oj, det har jag aldrig provat att göra, men om du har lock på den så skulle jag tro att det är ungefär likadant och tar ungefär lika lång tid.. Jag är inte säker, men skulle tro det.
    Prova att skära i ena bröstet efter någon timma så ser du ju ungefär hur lång tid det är kvar.

  • andersmatklubb 4 maj 2009

    En gammal tråd men...
    Försök att inte skära i köttet och kolla under tillagning. All saft (och smak) rinner ut då. Använd hellre en stektermometer som gör ett mindre hål i köttet, (mindre saft som åker ur). Låt dessutom köttet vila en stund när det blivit klart innan du skär i det så att saften lugnat ned sig i köttet. På så sätt stannar saften och mycket av smaken kvar i köttet.

  • boz1965 4 maj 2009

    Skrivet av andersmatklubb den 4 maj 2009

    En gammal tråd men...
    Försök att inte skära i köttet och kolla under tillagning. All saft (och smak) rinner ut då. Använd hellre en stektermometer som gör ett mindre hål i köttet, (mindre saft som åker ur). Låt dessutom köttet vila en stund när det blivit klart innan du skär i det så att saften lugnat ned sig i köttet. På så sätt stannar saften och mycket av smaken kvar i köttet.


    Behövs ingen stektermometer. Du tar bara ett tunt kebabspett och sticker in mellan låret och filèn (där köttet är tjockast). Det kommer en mindre mängd köttsaft. Kolla färgen på saften, den ska vara helt klar och färglös. Är den rosa är kycklingen inte klar och faktiskt en hälsorisk att äta av (campylobacter).

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.