Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hemmagjord senap

  • MacPigge 11 december 2011

    Hej på er!
    Min hemmagjorda senap har blivit jättegod, men för lös i koncistensen.
    Är det någon som har tips på hur den kan bli tjockare?
    Bästa hälsningar
    MacPigge

  • The_mama97mia 11 december 2011

    Tror du inte att den står till sig, liksom?

  • boz1965 11 december 2011

    Tror nog att den tjocknar om den får stå ett par dagar och "goffa till sig". :)

  • MacPigge 11 december 2011

    Tack för svar, men den har stått och "gonat" sig i sex dagar redan och det verkar inte som den blir tjockare.
    Men, får kanske ha lite mer tålamod!
    :-)

  • boz1965 11 december 2011

    Ett tips då är att du kan prova att reda av den med potatismjöl. Blanda ut lite potatismjöl med lika mängd vatten. Ge senapen ett snabbt uppkok på låg värme i en kastrull. Ta kastrullen av värmen Tillsätt redning så att senapen blir lagom i konsistens. Ställ kastrullen på värmen igen och låt den få lite värme till under omrörning så att det bara blir EN ENDA BUBBLA i senapen och ta av den direkt från värmen - den får INTE koka, då blir det tapetklister istället för god senap. Prova med lite av senapen först, innan du reder av hela satsen så att du vet att det funkar för just din senap.

    Lite av en "cowboylösning" men har man inget att förlora så... :)

  • husmusen88 11 december 2011

    Kan funka med majzena oxå!

  • recepthimmel 11 december 2011

    Vispa med elvisp, då tjocknar den!

  • MacPigge 11 december 2011

    Recepthimmel!
    Jag provar ditt tips först. Tack så mycket!
    Funkar inte det provar jag boz1965s och husmusen88s tips.

    Tack så mycket för ert engagemang.

    God Jul på er alla!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.