Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

hjälp

  • mickem55 5 mars 2012

    hejsan

    jag har nyligen börjat lsga mat själv. har upptäckt ett problem. varenda gång jag hittar ett recept eller kommer på själv vad jag ska göra till middag, så kommer jasg fram till samma sak. det fattas alltid någon ingrediens här hemma. jag har alltid potatis,pasta och ris hemma, men alltid fattas något annat. nu skulle jag uppskatta om någon eller några kan hjälpa mig med att fylla på med bra saker att ha hemma. en sak jag märkt är att gräde måste man ju ha, hur är det gräddens hållbarhet? kan man frysa grädde? tipsa mig om annat som är bra att ha hemma snälla.

    mvh micke

  • Amika 5 mars 2012

    Grädde som du bara ska ha i mat går att frysa. Och ett tips är att köpa såna silikonformar som man gör iskuber i och frysa in grädde, vin, buljong, ja allt flytande i dem. Perfekt att ta fram och ha i maten. :)
    Sedan är ett tips att alltid månadshandla såna saker som torrvaror. De har lång hållbarhet och håller sig länge i skafferiet. :)
    Sedan finns ju sådant som är bra att ha hemma som håller sig länge som det är, kryddor, olja, buljongtärningar, soya, balsamvinäger, tomatpuré och sånt.
    Vad jag skulle göra om jag var du, är att välja ut några favoritrecept som du vet att du förmodligen kommer att laga några gånger under ett par veckor, de flesta har ju några favoriter som de lagar oftare än andra recept. :) Och sedan läser du igenom dem och skriver ner såna ingredienser som håller sig länge och såna som är lite mer färskvara.
    Som du sa så har du oftast ris, potatis och pasta hemma. Det håller sig ju bra. :)
    Lök är en sån sak som ofta ingår. Tycker man inte om färsk så kan man ta lök-krydda.

  • Cassiopeya 5 mars 2012

    I mitt skafferi finns alltid (för matlagning)

    *grovmalen svartpeppar, finmalen vitpeppar, fyra peppar, oregano, timjan, chilipulver, paprikapulver, tacokrydda och så salt då förstås :)

    *maizena, potatismjöl, vetemjöl, ströbröd

    *majonnäs, tomatpuré, chilisås, mango chutney, soja, buljong/fond, oliver (gröna & svarta)

    *krossade tomater, passerade tomater, vita bönor, majs, champinjoner

    Brukar komma långt med dessa ingredienser. Men sen beror det så klart på vad du gillar och lagar oftast. Amikas tips om att skriva ner vad du ska äta är ett bra sätt att få lite koll. Vi gör en månadsmeny och gör handlingslistan efter det. Grädde, crème fraiche har relativt lång hållbarhet. Varje vecka kompletterar vi med frukt, grönsaker, mjölkprodukter och annat som tagit slut.

    Hoppas du hittar ett sätt som funkar för dig :D

  • Amika 5 mars 2012

    Glömde säga också att bäst före datum på produkter är mer ett datum som säger att före det så är produkten garanterat inte dålig. Men det betyder inte att den automatiskt är det för att datumet gått ut.
    Det som är bäst är att titta, lukta och smaka. Är det inget konstigt, så är det nog inget fel på produkten heller. :)

  • The_mama97mia 5 mars 2012

    Vad gäller hållbarhet - jag köper ibland Lidls grädde med lång hållbarhet, även så mjölk, bra att ha i stugan. Sen är en burk kokosmjölk inte så dumt som ersättning.

    Vad gäller bas-skafferi så kan det ta ett tag att bygga upp... De flesta bättre kokböcker har en lista på vad man ska satsa på att ha hemma.
    Själv vill jag aldrig vara utan just pasta, ris och potatis.... Lök och vitlök måste jag ha med.
    Men jag gör som andra - storhandlar , sen köper man färskvaror efter behov o lockpriser.

  • Rajdon 5 mars 2012

    Har några kokböcker av Bonniers och dom böckerna av samlade kända kockar har en bra samling av standard husmankost och bra tips vad man ska ha för standard ingredienser :)

  • mickem55 6 mars 2012

    tackar för all hjälp. sticker till willys och bunkrar upp.

    mvh micke

  • Cassiopeya 6 mars 2012

    Skrivet av mickem55 den 6 mar 2012

    tackar för all hjälp. sticker till willys och bunkrar upp.

    mvh micke


    (Y) {beauty}

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.