Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hjälp!! Jag är en såsbrännare

  • zelonica 4 september 2008

    Jag är expert på att bränna vid såsen. Börjar alltid pyssla med något annat och så är det kört. :(
    och jag lär mig aldrig heller :)

    Ja, jag vet, jag är hopplös... men min fråga är:

    Går det att rädda såsen utan att den ska smaka lite bränd??

    Tack på förhand.
    Mvh Veronica
    :D

    Kanske finns det några fler "matbrännartips". :p

  • annelieberggren 4 september 2008

    Rädda såsen vet jag inte så mycket om. Har prövat själv att hälla över i en annan kastrull och späda på med mera grädde eller mjölk.
    Men mitt absolut bästa tips är köp en underläggs galler.
    Den är fyrkantig med typ ståltråds rut mönster, den lägger man under kastrullen när den kokat upp och sänker bara ett steg. så låter man det puttra på. eller lägg 3 emronor på plattan under kastrullen.

  • monac 4 september 2008

    1.) skaffa en teflon kastrull,
    2.)gör toppredning eller
    3.)red av med lite ideal mjöl på slutet.
    Botten redningar kräver lite mer av kocken:)
    De där ståltråds-mojängerna är annars jätte bra.
    Finns på IKEA(TROR JAG)...
    Lycka till med dina såser:D
    //Monac.

  • annelieberggren 4 september 2008

    Skrivet av monac den 4 sep 2008

    1.) skaffa en teflon kastrull,
    2.)gör toppredning eller
    3.)red av med lite ideal mjöl på slutet.
    Botten redningar kräver lite mer av kocken:)
    De där ståltråds-mojängerna är annars jätte bra.
    Finns på IKEA(TROR JAG)...
    Lycka till med dina såser:D
    //Monac.


    ståltrådmojängen finns på de flesta butiker... rust, öb, willys,coop ja nästan överallt har jag sett den

  • anluk 4 september 2008

    Fick tipset här en gång att lägga mynt på plattan (OBS endast på "vanlig" spis ej häll) och det funkar bra tycker jag.

  • marwis 4 september 2008

    Skrivet av molgan den 4 sep 2008

    Om du ska göra en massa annat, så är ett tipps att sänka värmen, eller ställa såsen åt sidan ett tag. Det har hjälpt mig.

    Mvh från en som också har bränt såser.



    Det låter så enkelt, :D men grejen för mig i alla fall är att jag "tappar koncentrationen" på såsen och börjar med ngt annat. Fast jag har bestämt att bara göra en sak.Det räcker ju att nån kommer och stören!!! Sen är det kört......
    Får försöka skärpa :pmig

  • tantdrake 4 september 2008

    Nå....tappar man fokus så spelar det ingen roll vilka tips och köksmojänger man har :o...

  • zelonica 5 september 2008

    haha..:D... tack för alla tips.. ja det är nog konsentrationen det är fel på... Jag får nog helt enkelt köra på svag värme eller skärpa mig... Det känns som om man tittar bort några sekunder och då stormkokar det nästa gång man kollar... hihi :)
    Ja nån kock blir man nog aldrig.. :p

    Mvh Veronica

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.