Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hjälp kalkon!

  • Samur 23 december 2011

    I år ska jag ha kalkon som är så gott men jag har aldrig stekt kalkon förut.

    Måste man ha fyllning i kalkonen? Eller kan jag grilla den som kyckling och bara sätta kryddor på själva skinnet. Tycker det verkar så läbbigt att trycka in fyllningen i baken på kalkonen {sick} ha ha ha

  • Gustah10 23 december 2011

    Nej det rekommenderar jag inte eftersom det kommer att ta mycket längre att ha i ugnen. Här i England ungsbakar man oftast på sidan om och serverar som tillbehör. Ett tips är att lättrimma kalkonen över natten i en bunke. På så sätt blir kalkonen inte för torr. Jag blandar in en bunke socker salt med vatten. Ungern för två nävar av socker och salt. Sen slänger jag i stjärn anis 3 - 4 stycken juicen av ett par apelsiner och sen åker även skalen av dom in. Persilje stjälkar åker också in.

    Tänk på att smakerna inte ska vara för tydliga . Kalkonen ska inte marineras.

    Se till att den åker in i ugnen runstemperad.

    Täck den i folie i början.

    Pensla den med smält smör och honung halvvägs genom bakningen och sen då och då.

    Den måste vila min 30 min efter den är ute ur ugnen. Täck den med folie och flera kökshandukar.

    Den kan vila upp till 2 timmar.

    Se på det som om du steker en riktigt stor kyckling, and you'll be fine.


    Lycka till

    Hampus

  • Samur 23 december 2011

    Hej Hampus!

    Tack för tippset!!!! He he jag ska köra på kyckling... {eat}

    God Jul och Gott Nytt År!{party}

    //S

  • rostok 29 december 2011

    Vi ungsbakar alltid vår kalkon hel. Först gör vi en röra av smör, rivet citronskal (eller apelsinskal) samt kryddor. Detta försöker vi sedan stoppa in under skinnet på kalkonen. Vi lossar först på skinnet genom att sticka in en kniv under det och sedan skära runt, hålet försöker vi hålla ganska litet för att röran inte ska rinna ut direkt. Sedan på med salt och peppar, lite av röran stoppar vi in i kalkonen samt försöker gnida in utanpå den. Ev stoppar vi in en citron eller apelsin i kalkonen också. Sedan är det bara att ha ugnen på ganska svag värme, mellan 150 -175 tills den blir färdig. JÄttegott.

  • systeryster 7 januari 2012

    Gjorde min kalkon igår i en 10L stekpåse.Blev bra och jag slapp ösa den och vände den bara en gång.Buljong lätta att ta reda på i påsen och göra en god gräddsås på.

  • annapatrik 7 januari 2012

    Hej !

    Vi gör kalkon till nyår sedan många år tillbaka. Vi fyller den med en burk fruktcoktail, stor burk + spadet. I övrigt bara salt och peppar och in i ugnen. Frukten slänger vi men resultatet blir en väldigt saftig kalkon och skyn blir underbart god att göra gräddsås på..
    Annakarin

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.