Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

hur länge håller äggvita?

  • Linna5 3 februari 2012

    Jag hittade just en burk med två äggvitor i mitt kylskåp... De är ett par veckor gamla, och visst, jag har ingen brist på ägg så egentligen skulle jag kunna kasta dem, men jag gillar inte att kasta bra mat...
    Så, frågan är: är de ok att använda eller ska jag kasta dem?

  • tojve 3 februari 2012

    Min mamma sa till mig en gång att om de var dåliga skulle jag märka det för de luktar tydligt VÄLDIGT illa då. Så ifall de inte gör det så borde du enligt min mors tips kunna använda dem. :)

  • boz1965 3 februari 2012

    De håller en knapp veckas tid.

    Mitt tips är att du fryser in dem nästa gång du får äggvitor över. De håller flera månader - upp till ett år i frysen eftersom de inte innehåller fett.

  • boz1965 3 februari 2012

    Skrivet av tojve den 3 feb 2012

    Min mamma sa till mig en gång att om de var dåliga skulle jag märka det för de luktar tydligt VÄLDIGT illa då. Så ifall de inte gör det så borde du enligt min mors tips kunna använda dem. :)


    Ägg är väldigt känsligt för både salmonella och campylobacter. Att de inte luktar är ingen garanti för att de inte innehåller skadliga mängder bakterier. Har de stått längre än en vecka så kastar iaf _jag_ dem oavsett om de luktar bra eller ej.

  • Linna5 3 februari 2012

    OK, tack för era svar. Jag tror att jag kastar de här, och så kommer jag ihåg att stoppa dem i frysen nästa gång det blir några över.
    Kan man frysa äggulor också?

  • kayulla 3 februari 2012

    Skrivet av Linna5 den 3 feb 2012

    OK, tack för era svar. Jag tror att jag kastar de här, och så kommer jag ihåg att stoppa dem i frysen nästa gång det blir några över.
    Kan man frysa äggulor också?

    Hej frysa äggulor är inte så lyckat.
    När du slänger äggvita gör det INTE i slasken, utan i skräppåsen. :)

  • Linna5 3 februari 2012

    OK, då ska jag inte frysa några äggulor, och nej, äggvita hamnar inte i slasken. ;)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.