Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hur ser man om torskfilén är dålig?

  • bubba80 1 april 2011

    Hej!

    Nån fiskkunnig som har lust att hjälpa mig???
    Har köpt färsk torsk som jag blir tvungen att frysa in. Enligt tråget så är den hållbar ytterliggare nån dag...men till saken är att när jag öppnar paketet så tycker jag inte att det luktar speciellt gott (men vilken fisk gör det?) Finns det nåt annat sätt att se om den är dålig?

    Tack på förhand!

    Vänligen Bubba

  • Bumbis 1 april 2011

    Svår fråga. Men fisk luktar fisk men inte illa. En helt färsk fisk luktar lite men jag har aldrig köpt packad färsk fisk som jag tror att du gjort så jag vet inte. Själv skulle jag slänga om det luktade "skit".

  • The_mama97mia 1 april 2011

    ja jättesvårt att svara på, har du hållt en "obruten kylkedja" så skulle jag kanske våga lita på datumet ändå. Frysa men med en liten varningstriangel på, när man sedan tinar upp den - om den inte är OK då... släng... Som sagt, fisk luktar... Men det ska inte lukta ruttet eller skämt, även om det är förste april...

  • bubba80 1 april 2011

    Tack för era svar:)

    Nej alltså den luktar inte direkt illa...men den luktar starkt fisk... svårt att förklara...men inte skämt eller ruttet. Tänkte om man kunde se på färgen eller så? de som låg längst ner i tråget var lite mer gulaktiga??? Men det kan ju också bero på att det legat andra filéer ovanpå???

    Fisk är verkligen inte min starka sida ;)

  • The_mama97mia 1 april 2011

    när det handlar om filéer är jag osäker på om färgen ger dig vägledning, ngn annan kunnig kanske kan. Men när det är plastinpackat i tråg, som jag förstår att du beskriver det, så är det ju så att luften får mer tillträde till vissa delar och det skulle kunna vara en förklaring - men det behöve rinte vara dåligt för det.
    Frys in den vet ja!

  • bubba80 1 april 2011

    Ja det får bli så :) Får väl testlaga nåt på den sen och se till att ha en backup-plan också.

    Tack för svar:)

    Trevlig helg!

  • MatAnders 1 april 2011

    Om filén ser torr ut och saknar glans samt luktar kraftigt av fisk är den inte färsk, samma med fisk med skinn är den inte glansig och ögonen ser matta ut så köp inte. Gällande hel strömming så kan man se på gälarna och ögonen dom skall inte vara röda. Hoppas det hjälpte lite. Sen brukar det inte vara att rekomendera att köpa fisk på måndagar.

  • FruAst 1 april 2011

    Har du nu redan öppnat den. Ta en pyttebit och gör i ordning, stek lite och smaka. (Mikron går bra men det kan lukta i mikron länge efter.) Smakar det illa, släng! Annars frys in och använd senare!

  • sju 1 april 2011

    En liten guide: http://www.tasteline.com/koksknep/mat/Farsk-fisk/

  • bubba80 2 april 2011

    Tusen tack för alla era råd:)

    Jag frös in den, så det återstår att se hur den smakade;) Om jag vågar...
    Men den kändes lite kletig på ytan, så det är oroväckande:S Blir nog till att kasta 1 kg torsk...

    Bra länk...*sparat*

    Trevlig helg

  • meimei1 2 april 2011

    Jag skulle gått tillbaka till affären med den! Köper man fisk som de hävdar är färsk i tråg så måste man ju lita på dem, man kan ju inte be att få lukta på den innan. Nej tillbaka till affären och tala om att maten de sålt är skämd - och kräv åtminstone pengarna tillbaka.
    Jag har fått "färska räkor" som luktar ammoniak flera gånger - skulle aldrig acceptera det. Det har slutat med att jag fått pengarna tillbaka + att jag fått välja något annat gratis.

  • bubba80 2 april 2011

    Ja egentligen är det ju så man skall göra...:)

    Vet inte hur det går nu när jag varken har tråg eller kvitto kvar?? Kommer iaf tänka mig för lite extra innan jag köper fisk på tråg fler ggr:)

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.