Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

hur själv smaksätta crème fraÎche

  • catarina68 9 maj 2009

    Jag bor utomlands och kan inte få tag på all smaksatt crème fraîche som nämns i recepten (tomat och basilika, franska örter m m). Dock kan man i affärerna köpa en naturell produkt som kallas tjock, sur grädde och har runt 30% fetthalt. Både smak och konsistens är identiska med CF. Har någon bra tips på hur man själv kan smaksätta den om man vill laga ett recept där det ingår CF med tomat och basilika samt CF med franska örter?

  • Gnurf 9 maj 2009

    Tja...du kan ju använda både färska örter och torkade, lite beroende på vilken smak/färgsensation som eftersträvas, hur länge du avser koka, i vilket skede du vill tillsätta din CF. Med tomat menas helt enkelt sk soltorkade tomater inlagda i olja, det finns ju både naturell smak och olika former av kryddblandningar såsom vitlök/basilika osv.

    Själv köper jag ALDRIG smaksatt CF utan kör med naturell som jag smaksätter själv. Men oftast använder jag matlagningsyoghurt eller turkisk yoghurt med 10% fetthalt i varma rätter och lightvarianten i kalla rätter/såser. I kalla såser späder jag ofta med lätt A-fil då en tunnare konsistens önskas.

    Jag förstår inte riktigt din fråga, eftersom svaret kan synas uppenbart. Men du menar kanske vilka exakta proportioner du ska använda när du snickrar ihop en tomat/basilika creme fraiche!?? :)

    Man kan dock utan att sticka ut hakan alltför mycket hävda att producenterna inte direkt slösar med kryddorna i sina smajsatta varianter....:'(

  • gimmiahug 9 maj 2009

    Jag gör precis som Gnurf och smaksätter själv! Delvis för att slippa en massa eventuella tillsatser, men även för att kunna få till det precis som jag gillar det. OCH... det blir billigare! Det är bara att köra på en höft, står det creme fraiche med franska örter i ett recept, tillsätt den tjocka grädden du nämnde och släng i lite örter du gillar! Likadant med tomat/basilika, och alla de andra varianterna. Du kommer inte att misslyckas och dessutom kan jag lova dej att det kommer att smaka fräschare än det hade gjort om du använt de färdiga produkterna! Lycka till! :)

  • monac 9 maj 2009

    bara fantasin som kan sätta gränser för vad man kan smaksätta med!!!:D
    Aijvar,Dijon,tomatpuré,färska hackade örter alla sorter, citron/lime skal.

    (fast jag tycker det där färdiga är rätt okey om man ska ut på sjön eller en improviserad picknick,
    -färdig sås liksom.särskilt den där "gourmet" varianten,gott!):o(Y)(H)

  • agnetahamlin 9 maj 2009

    Jag brukar ha lite honung, rivet limeskal, salt o svartpeppar i cremefraiche eller i matyogurt, gott till sallad o laxrätter. Sweetchili-sås är också gott. Så - precis som ovan, bara fantasin sätter gränser. Chilisås alt färska tomater ( hackade ) och färsk eller torkad basilika är ju ett alternativ då du efterfrågar just den varianten.
    Lycka till!:)

  • catarina68 15 maj 2009

    Tack till er alla som svarat, som någon här trodde var det mest proportionerna och även huruvida det är bäst att använda färska eller torkade örter som jag undrade över!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.