Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Hur torkar jag svamp?

  • 11 september 2001

    Undrar hur man kan torka svamp i ugn eller i mikro. I sådana fall vilka svampar, och hur går jag till väga i såna fall? Jättekul om någon har några tips så att det blir bra. Tack!

  • 17 september 2001

    http://www.meramat.com/ArticleView.asp?id=3829här kan du finna vad du söker

  • 20 september 2001

    Jag torkar själv kantareller.I ung. Om du har varmlufts ung så är det att föra dra.Oavsett vilken ung du har så gör så här.Rensa och dela svampen på längden.bred ut den på en plåt med bakplåts papper, det skall vara glest med svamp.sätt ungnen på 45 grader.Låt svampen stå kvar i ungnen över natten (ca12-14tim) på morgonen så kontrolerar du att den är så torr att den går att smula sönder annars så måste du torka den ett par timmar till.Om du har en vanlig ung sätt då en trä slev emmellan ungsluckan så att den fuktiga luften kommer ut.Svampen blir liten och svart.Tänk på att torkad svamp smakar mycket mer än annars eftersom den är så konsentrerad.Lycka till.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.