Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Istället för curry

  • Josses 12 mars 2010

    Någon som har ett förslag på vad man kan ta istället för curry i maten?
    Jag tillhör kategorin som inte gillar curry, har en mamma som inte heller gillade curry så jag har aldrig lärt mig äta den, har försökt men inte lyckats.
    Har hittat så många roliga recept här på MK men då är det ju curry i så jag hoppar dem.
    Är ju lite dumt för jag lär ju inte mina barn heller att gilla curry.
    Tacksam för hjälp.

  • matnjutaren 12 mars 2010

    Har en i min närhet som inte heller gillar curry.:/ Men, jag gör bara så här: Tar bort curryn och kryddar opp med "vad man haver" typ..cayennepeppar, timjan, chilisause..osv..lite beroende på vilket recept det är jag "mixar" kryddor själv med. Hoppas du fick lite nytta av mitt "hjälp försök"? Annars så får vi vidareutvecklade det här , även med andras hjälp. {messed}

  • jimboz 12 mars 2010

    Om du bara vill ha färgen så använder du Gurkmeja

  • Bumbis 12 mars 2010

    Kanske kan du prova med spiskummin. Den har ju en speciell smak som även curryn har och den passar oxå till en massa olika rätter.

  • MatAnders 12 mars 2010

    Skrivet av Bumbis den 12 mar 2010

    Kanske kan du prova med spiskummin. Den har ju en speciell smak som även curryn har och den passar oxå till en massa olika rätter.


    Precis vad jag skulle rekomendera spiskummin e gott men luktar inget vidare så bli inte avskräkt.

  • Mistys 12 mars 2010

    Tror faktiskt att själva currysmaken är oersättlig så det kan aldrig bli samma smak eller rätt utan curry. Däremot inte sagt att man kan exprimentera fram en ny rätt. Kyckling med currysås utan curry blir ju en annan rätt fast kan ju vara god den också.

    Curry är ju egentligen inte en krydda utan flera. Kockens och Santa Maria innehåller gurkmeja (den gula färgen), spiskummin, koriander och bockhornsklöver. Prova ta bara något av dessa. Garam masala är också en sorts curry. Curry av olika fabrikat innehåller olika sorters kryddor. Curry man köper i utländska butiker kan innehålla andra saker så prova dig fram

  • FruAst 12 mars 2010

    (Y) Till Misty! Vilket bra svar!

  • Linlock 12 mars 2010

    Jag är inte heller så förtjust i vanlig gul curry men om man fräser den i olja innan man använder den så tycker jag smaken blir betydligt bättre. Curry betyder ju bara att det är en blandning och det finns massor att välja på! Prova röd curry till exempel! Eller grön! Bra tips här ovan!

  • matnjutaren 12 mars 2010

    Skrivet av Linlock den 12 mar 2010

    Jag är inte heller så förtjust i vanlig gul curry men om man fräser den i olja innan man använder den så tycker jag smaken blir betydligt bättre. Curry betyder ju bara att det är en blandning och det finns massor att välja på! Prova röd curry till exempel! Eller grön! Bra tips här ovan!



    Curry..bör..fräsas i olja/margarin eller smör, för att få fram den rätta smaken. Därför den blir godare då. (bara lite snäll info..(A))

  • Okänd 12 mars 2010

    Tänkte göra en abborrsoppa med curry, ångrade mig och valde saffran i stället.
    Kan bara säga att valet var mycket lyckat!
    Måste dock arbeta om receptet, återkommer när jag lagat till det en gång till.
    Men det är inte bara saffran som ger den här soppan dess karaktär!

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.