Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Istället för selleri??

  • Lotten_J 1 mars 2008

    I många recept finns ju selleri som ingrediens. Kan man byta ut den mot något för jag ogillar verkligen selleri. Jag har alltid bara plockat bort det som ingrediens men tänkte att om någon har något kul förslag till något att byta ut den mot.

  • irrevirre 1 mars 2008

    Är det rotselleri du menar? Det är inte bladselleri va?
    Jag gillar rotselleri men avskyr tyvärr bladselleri. fast det låter så knaprigt och gott när andra äter det.

    Gillar du sötpotatis? Det kan vara ett alternativ kanske?
    Palsternacka tycker jag är smaskens också.

  • The_mama97mia 1 mars 2008

    Jag undrar också vilken selleri du menar... Och vad är det viktiga - konsistens eller liknande smak eller? Ska man ersätta rotselleri går det väl bra med vilken sopprot som helst... ? Bladseller är ju fränare i smak o ger väl mest krispighet. Vattenkastanj istället för knapret?

  • Lotten_J 1 mars 2008

    Ska jag vara ärlig lär jag mig aldrig skillnaden på dessa. De här som nästan ser ut som rabarberstjälkar smakar ju vidrigt :'( Rotselleri likaså. Kollade på nätet för att se om man kunde se någon bild och det fanns bara rotselleri och stjälkselleri så vad är då bladselleri?

  • anluk 1 mars 2008

    Bladselleri och stjälkselleri TROR jag är samma sak.
    Jag älskar ju vilken selleri som helst, men jag är ju sån finns inte mycket mer än inälvsmat som jag inte äter.

    För att återgå till fråga: Är det rotselleri så byt ut den mot kålrot tex.
    Bladselleri vet jag faktiskt inte vad man kan byta ut med..

  • irrevirre 1 mars 2008

    Jag kan virrat (just det!) när jag skrev bladselleri. Det är stjälkselleri som jag tänkte på.
    Synd att det smakar så illa (i mitt tycke) som sagt, det låter så gott.

    Morot är aldrig fel tycker jag.

  • irrevirre 1 mars 2008

    Föresten .... ALLT skall ju kunna bytas ut MOT selleri enligt Verner unt Verner
    "Det går lika bra med selleri" ..... ehhhh om ni minns den gamla klyschan .....

  • The_mama97mia 1 mars 2008

    Libsticka
    Kunde ju inte låta bli att söka på det här. En del (ssk björkpollenallergiker) tål verkligen inte selleri. Nu snackar vi bladselleri.
    Här fanns tips om ersättning för selleri
    http://www.legro.dk/?acc=2570
    Användning
    Libstickans smak påminner om en blandning av purjolök, persiljerot, lite timjan och särskilt selleri och används ofta i indisk matlagning. Bladen kan användas i gryträtter, vilträtter, soppor, sallader, stuvning, marinader och i potatis- och kålrätter. Libsticka kan ersätta selleri och kan även användas som redning i soppor.

  • The_mama97mia 1 mars 2008

    ett annat tips var : bladselleri ersättes med pak choy eller mangold.

    För rotseller finns inte mkt förslag, tror på det vi skrivit ovan, övriga rotsaker. Kan ju en redande effekt - ta mer potatis eller palsternacka el dyl....

  • Lotten_J 1 mars 2008

    Skrivet av IrreVirre den 1 mar 2008

    Föresten .... ALLT skall ju kunna bytas ut MOT selleri enligt Verner unt Verner
    "Det går lika bra med selleri" ..... ehhhh om ni minns den gamla klyschan .....


    Ha ha ... undrar vart han fick den fixidén från för jag håller verkligen med dig.....selleri får mig att rysa och ....ja....det ska jag inte skriva här. Det finns två saker här i livet som jag bara inte äter och det är selleri och renkött. Några få saker som jag inte tycker är någon större hit finns det också men i brist på annat kan jag äta dessa om man nu råkar vara bortbjuden eller något sådant.

  • Lotten_J 1 mars 2008

    Skrivet av mama97mia den 1 mar 2008

    Libsticka
    Kunde ju inte låta bli att söka på det här. En del (ssk björkpollenallergiker) tål verkligen inte selleri. Nu snackar vi bladselleri.
    Här fanns tips om ersättning för selleri
    http://www.legro.dk/?acc=2570
    Användning
    Libstickans smak påminner om en blandning av purjolök, persiljerot, lite timjan och särskilt selleri och används ofta i indisk matlagning. Bladen kan användas i gryträtter, vilträtter, soppor, sallader, stuvning, marinader och i potatis- och kålrätter. Libsticka kan ersätta selleri och kan även användas som redning i soppor.


    Men vänta nu då...om libstickan påminner om selleri i smaken hur kan dom då ge det som förslag? Purjo och timjan är ju gott men neeeeehhh...inte selleri....ska gå in och läsa om den sk libstickan.




  • The_mama97mia 1 mars 2008

    eh... ja det är ju riktigt.... Tänkte inte på det! *ler*

  • farmoringer 1 mars 2008

    Jag har libbsticka i min trädgård men jag tycker inte det smakar selleri. Men kan inte riktigt förklara hur det smakar heller....Annars när det gäller rotselleri har jag ofta det med i själva tillagningen men plockar bort den vid serveringen. För det blir en annan smak med sellerin i. men det finns människor som absolut inte kan med rotsellerin i munnen så därför plockar jag bort den..Men har ändå fått med en viss smak...

  • monac 1 mars 2008

    libbsticka är fantastiskt gott i grytor & soppor....sommrigt!(Y)

  • monac 1 mars 2008

    det är väl bara att slopa sellerin om du inte klarar av smaken!:)

  • evaldo 1 mars 2008

    Libbsticka kan ersätta selleri. om det går att få tag på.

  • evaldo 1 mars 2008

    Libbsticka är en flerårig flockblommig växt som kan bli 3 meter hög. Bladen används som krydda. Arten härstammar från Iran och det var sannolikt romarna som förde den till Europa. Har förvildadats i Sydeuropa, men finns även i Sydsverige. Förekommer ymmigt i Ligurien (Italien), varifrån den fått sitt latinska namn.

    Frö, blad och stjälkar har en stark, mustig lukt som påminner om selleri. Kallas därför ibland för selleriört. Smaken är mycket kraftig och skall därför användas sparsamt. 3-4 blad i en rätt för 4 personer räcker. Smaken bevaras även under kokning.

    Frökryddan passar bäst till kraftiga rätter; köttgrytor, soppor, stuvningar och speciellt i vegetariska rätter med ris, samt i bröd och till ost. Färska blad passar i sallader och grönsaksrätter. Det är gott att blanda hackad dill och gräslök med hackad libbsticka och använda som pynt på soppor, smörgåsar, sill o.d.

  • monac 1 mars 2008

    oj vad informativt!:)
    Palsternacka,svartrötter eller den goda persiljeroten kan ju vara tänkvärda ersättare kanske?

  • Lotten_J 2 mars 2008

    I går var jag på "tant-middag" och där redde vi ut begreppet selleri (Y) så att sitta och knapra på några selleristjälkar får vara för min del :'( Ska testa något av alla förslag jag har fått. Finns saker man inte provat alls. Persiljerot lät ju spännande

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.