Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Janssons frestelse!!!!

  • Matvagott 18 december 2008

    Hejsan...

    Är det fler som har barn som inte gillar Janssons frestelse med ansjovis??????Barn och sill kan vara svårt..

    Då har jag ett tips till er som jag provade för ett antal år sedan som blev populärt.

    Byt ut ansjovisen till kaviar på tub..

    Blandade kaviar och grädde...
    Sedan använder man samma ingredienser som i Janssons frestelse..(tar ju bort ansjovisen förstås)

    Jo det är inte bara barnen som tycker att den är god den går hem hos de vuxna med..

  • bernit 18 december 2008

    Skrivet av matvagott den 18 dec 2008

    Hejsan...

    Är det fler som har barn som inte gillar Janssons frestelse med ansjovis??????Barn och sill kan vara svårt..

    Då har jag ett tips till er som jag provade för ett antal år sedan som blev populärt.

    Byt ut ansjovisen till kaviar på tub..

    Blandade kaviar och grädde...
    Sedan använder man samma ingredienser som i Janssons frestelse..(tar ju bort ansjovisen förstås)

    Jo det är inte bara barnen som tycker att den är god den går hem hos de vuxna med..


    Tyckte inte om ansjovis när jag var liten, men Kalles och grädde hade säkert varit en variant.

  • Extramamma 19 december 2008

    Hej!
    Det är nog en bra ide. Det finns nog många som
    inte är så förtjusta i sill över huvud taget.
    Jag har själv en dotter som inte gillade det förrän hon fått barn.
    Nu tycker hon att det är gott.
    GOD JUL!

  • Erajscha 19 december 2008

    Jag brukar göra med bacon istället. Det är inte dumt heller. Man får sältan men ingen fisksmak.

  • Disen 19 december 2008

    Jag gjorde som vanligt men tog bort ansjovisen men hade i spadet. För själva smaken tyckte barnen om, bara dom inte fick nån ansjovis i munnen. :p

  • Nettan75 19 december 2008

    Själv har jag testat att byta ut firren mot dijonsenap (lite lite bara) eller kapris. Båda funkar, men eftersom jag själv gillar anjovis just i jansson så tycker jag det är godast =)

  • systeryster 19 december 2008

    Får nog döpa det till ex Kalles frestelse istället då? Om det är Kalles kaviar du menar.Knepet med jansson är ju annars mängder av vispgrädde blandat med ansjovisspadet.Använder du ansjovisspadet i din anrättning?:o

  • Eery 19 december 2008

    Tricket vi ärvt ifrån gammelmormor är att använda ansjoviskryddade sillfiléer istället för riktig. Klippa sönder den i riktigt små bitar så den kokar sönder helt. Krydda med spad ifrån sillen
    Det var så bonuspappa lärde sig äta jansson

    Görs bäst på mjölig potatis och grädde.. är iaf bara jul en gång om året
    gudskelov

  • anluk 19 december 2008

    Har ju konstiga barn som föredrag jansson framför potatisgratängen som min syster envisas med att ha på julbordet. De gillar smaken, men pillar bort anjovisbitarna (vilket jag för övrigt själv gör)...

  • Eery 19 december 2008

    Skrivet av anluk den 19 dec 2008

    Har ju konstiga barn som föredrag jansson framför potatisgratängen som min syster envisas med att ha på julbordet. De gillar smaken, men pillar bort anjovisbitarna (vilket jag för övrigt själv gör)...


    det gör jag med när det inte är mammas eller min egen:'(
    men åh andra sidan brukar jag göra den själv när jag ska äta borta:D

  • farmoringer 19 december 2008

    Jag använder alltid anjoviskryddad sillfilé till min jansson. Är inte så förtjust i anjovis, den är så stark. Men sillfilé går lite bättre..Och så mycket grädde....Man kan mjuksteka löken först oxo..

  • marinkovic 19 december 2008

    Jag lägger i rökt färdig strimlad skinka/äkta salami som jag blanda med riven ost.Recept precis som med Janssons.Mycket grädde & finstrimlade potatis.
    Vi kallar denna rätt för Nilssons eftersom min mamma gjorde något liknande.

    God Jul På er ALLA goa medlemmar

  • Babzan 19 december 2008

    Någon som vet om den färdiga Jansson som finns att köpa på Maxi, är god?
    Fast det blir förmodligen hemlagad.:p....tror jag... det är bara jag i familjen som äter Jansson så det skulle vara skönt att slippa göra den själv.

  • Monika46 19 december 2008

    JAG BRUKAR GÖRA MED STRIMLAD KASSLER, DET ÄR MYCKET UPPSKATTAT AV BARNEN.
    MEN ÄVEN EN "JANSSONS" MED STRIMLAD FALUKORV ÄR GOTT...GOD JUL ÖNSKAR MONIKA!!

    Skrivet av Erajscha den 19 dec 2008

    Jag brukar göra med bacon istället. Det är inte dumt heller. Man får sältan men ingen fisksmak.

  • The_mama97mia 20 december 2008

    Men vad sugen jag blir på Jansson, får nog göra det idag. Jag har gärna ansjovis i men tackar för tipset med Kalles kaviar.

  • matnjutaren 20 december 2008

    Skrivet av mama97mia den 20 dec 2008

    Men vad sugen jag blir på Jansson, får nog göra det idag. Jag har gärna ansjovis i men tackar för tipset med Kalles kaviar.


    Ja jag med känner "suget" nu. :p
    Men jag bara undrar..dessa varianter med kassler, korv och diverse andra ingredienser, inget "fel" men inte är det väl längre en "Janssons frestelse" då...:o
    Kalles Kaviar varianten kan jag "köpa" men ni får gärna rätta mej om ni tycker jag har fel.:D

  • boz1965 20 december 2008

    Skrivet av farmoringer den 19 dec 2008

    Jag använder alltid anjoviskryddad sillfilé till min jansson. Är inte så förtjust i anjovis, den är så stark. Men sillfilé går lite bättre..Och så mycket grädde....Man kan mjuksteka löken först oxo..


    Att bryna/svetta löken är ganska bra också om man är känslig för lök i övrigt, den blir mildare då.

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.