Vi använder cookies för att ge dig en bättre upplevelse. Om cookies på Matklubben.    Jag förstår

Kalkon - Kötttemperatur???

  • mrex3m 27 december 2009

    Är det någon som vet vilken temperatur köttet skall ha för att vara klart?
    Jag tänkte använda en kötttermometer för att säkerställa.

  • Okänd 27 december 2009

    Den måste upp till 67°, då är den ok att äta men det kan finnas lite rosa kött kvar invid benen.
    Vid 70° är den perfekt, ta ut den och svep in den i dubbel aluminiumfolie och låt den vila fram till trancheringen. Då får du ett saftigt och mört kött!

  • mrex3m 27 december 2009

    Tackar...
    Det låter bra och jag får passa på och önska Gott Nytt År!
    // Mikael

    Skrivet av jan-gunnar-j den 27 dec 2009

    Den måste upp till 67°, då är den ok att äta men det kan finnas lite rosa kött kvar invid benen.
    Vid 70° är den perfekt, ta ut den och svep in den i dubbel aluminiumfolie och låt den vila fram till trancheringen. Då får du ett saftigt och mört kött!

  • jimboz 27 december 2009

    Ös den med smör eller sky var 30:e minut....Jag har gjort med både stekpåse och utan..Spadet spär jag med grädde, peppar och hönsbuljongtärning och pricken över i är någon typ av gelé.
    Här får du en video hur man kan tranchera Kalkonen.
    http://www.youtube.com/watch?v=5GCdkuQoLrY

  • Okänd 27 december 2009

    Skrivet av mrex3m den 27 dec 2009

    Tackar...
    Det låter bra och jag får passa på och önska Gott Nytt År!
    // Mikael

    Skrivet av jan-gunnar-j den 27 dec 2009

    Den måste upp till 67°, då är den ok att äta men det kan finnas lite rosa kött kvar invid benen.
    Vid 70° är den perfekt, ta ut den och svep in den i dubbel aluminiumfolie och låt den vila fram till trancheringen. Då får du ett saftigt och mört kött!




    Det finns många blandningar att ösa en kalkon med!
    OK du skall få ett tips!
    Smält en rejäl klick smör i en kastrull tillsammans med en skvätt olivolja, blanda i lite kinesisk soja, nymald svartpeppar, lite grillkrydda, lite sambal oelek, och ett par skedar röd vinbärsgelé.
    Pensla med detta under hela stektiden, ofta, ös med den steksky som bildas på plåten.
    När kalklucken är färdig späder du på plåten med en god grönsaksbuljong och reducerar till hälften.
    Nu har du en sky att göra sås på.
    Koka en vanlig berssa, gör den ganska tjock, med grädde i, späd med din fina skysås, och vips så har du den underbaraste sås du kan tänka dig.
    Du behöver inte ens krydda den!
    Lycka till med din kalkon.
    En önskan om ett Gott Nytt År från
    Janne-G & Lillan

Lägg till recept

Vill du lägga in recept rekommenderar vi att du gör det på vår systersajt myTaste.se.

Vill du fortsätta göra det direkt på Matklubben hänvisar vi till gamla versionen av Matklubben som du hittar här.